حساب کاربری

یا

حداقل 8 کاراکتر

واردات تایرهای اتوبوسی پشت چراغ استاندارد

تایر کامیون
زمان مطالعه : 2 دقیقهتاریخ انتشار : 14 مرداد 1397تعداد بازدید : 37نویسنده :
پرینت مقالـه

می پسنـدم0

اشتراک گذاری

اندازه متن12

استانداردهای سختگیرانه واردات تایر در ایران، تامین لاستیک اتوبوس‌های بین‌شهری را با مشکل روبه‌رو کرده است.

به گزارش پارس تایر، استانداردهای 85 گانه خودرویی هنوز از تب‌وتاب نیفتاده‌اند اما این بار یک استاندارد انحصاری در ایران،‌ واردکنندگان و ناوگان اتوبوسرانی را با چالش روبه‌رو کرده است. الزام واردکنندگان تایر به رعایت استانداردهای روز اروپا (SWR)چند سالی است روند واردات تایر به کشور را به سمت ورود کالاهای باکیفیت سوق داده اما رعایت همین استاندارد وقتی به گروه محصول تایرهای رادیال باری-اتوبوسی می‌رسد به چالش بزرگی بر سر راه رانندگان اتوبوس و مسئولان حمل‌ونقل مسافری کشور تبدیل می‌شود.

داستان ازآنجا شروع شد که کارشناسان فنی شرکت‌های حمل‌ونقل مسافر به‌دلیل حساسیت بالای تایرهای اتوبوس به‌ویژه برای چرخ‌های جلو، تنها چند برند مطرح و باکیفیت دنیا را برای راننده‌های اتوبوس تجویز می‌کنند.

بریجستون ژاپنی یا میشلن فرانسوی؛ هر دو برندی که بعد از آغاز تحریم‌های جدید آمریکا از بازار کشورمان رخت بسته‌اند و امکان وارداتشان به بازار ایران وجود ندارد. حالا اما با خالی شدن بازار از تایرهای این دو برند سرشناس و نیاز اتوبوس‌های بین‌شهری به تایرهای باکیفیت، انتخاب مسیرهای جایگزین برای ورود محصولات این دو برند به کشور در دستور کار قرارگرفته است.

واردکنندگان به فکر دور زدن تحریم‌ها و واردات تایرهای بریجستون و میشلن به ایران هستند اما این‌بار نه تحریم‌های آمریکا بلکه استانداردهای پیشتازانه داخلی به سدی برای واردات تبدیل‌شده‌اند.

نکته جالب در این مورد خاص اجباری بودن استانداردهای SWR برای تایرهای رادیال باری اتوبوسی است که تنها در ایران اجرایی می‌شود. پیشتاز بودن سازمان استاندارد در تعیین استانداردهای اجباری برای واردات تایرهای باری-اتوبوسی اگرچه تا پیش‌ازاین به نفع بازار لاستیک و مصرف‌کنندگان ایرانی بوده اما اینجا و در زمان تحریم‌ها به سدی برای واردات این کالای استراتژیک تبدیل‌شده است. زیرا در شرایط فعلی که واردکنندگان مجبور به خرید این تایرها از کشورهای ثالث هستند، به‌دلیل اجباری نبودن استانداردهای ذکرشده در دیگر کشورها، فروشنده امکان ارائه گواهی‌های لازم را نخواهد داشت و درنتیجه کالا برای ورود به کشور با مشکل روبه‌رو خواهد شد.

ازسوی‌دیگر اگر خریدار از نماینده تایرساز خارجی در کشور ثالث، تقاضای گواهینامه SWR را داشته باشد، شرکت مادر متوجه مقصد نهایی تایر یعنی ایران خواهد شد و به‌دلیل حفظ منافع خود جلوی فروش تایر به شرکت‌های ایرانی را خواهد گرفت.

حال باید دید استانداردهای سختگیرانه ایرانی صنعت حمل‌ونقل مسافری را با چالشی جدید روبه‌رو خواهد کرد یا پیش از بروز مشکلات اساسی در تامین تایرهای اتوبوسی، اقدامات لازم برای یافتن راه‌حل صورت خواهد گرفت./اخبار خودرو

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقایسه محصولات

0 محصول

مقایسه محصول
مقایسه محصول
مقایسه محصول
مقایسه محصول