حساب کاربری

یا

حداقل 8 کاراکتر

تامین ارز تایرهای سنگین از محل فروش نفت

ارز دولتی
زمان مطالعه : 2 دقیقهتاریخ انتشار : 30 خرداد 1397تعداد بازدید : 57نویسنده :
پرینت مقالـه

می پسنـدم0

اشتراک گذاری

اندازه متن12

سرانجام دولتی‌ها تصمیم خود را برای تخصیص ارز تایرهای وارداتی اعلام کردند تا مشخص شود بازار تایر آن‌هم از نوع وارداتی قرار نیست دچار تلاطم و افزایش قیمت‌های نجومی شود.

به گزارش پارس تایر، سرانجام دولتی‌ها تصمیم خود را برای تخصیص ارز تایرهای وارداتی اعلام کردند تا مشخص شود بازار تایر آن‌هم از نوع وارداتی قرار نیست دچار تلاطم و افزایش قیمت‌های نجومی شود. اگرچه ابلاغ معاون‌اول رئیس‌جمهور از جلسه سیزدهم خردادماه در‌رابطه‌با اولویت‌بندی ارزی کالاهای وارداتی در سال ۹۷ به مذاق بسیاری از واردکنندگان خوش نیامد اما سرانجام تصمیم نهایی برای ارز تخصیصی به واردکنندگان تایر اتخاذ و قرار شد تمام تایرهای وارداتی به کشور مشمول دریافت ارز دولتی شوند. البته پس‌از ابلاغ معاون‌اول رئیس‌جمهور و مشخص شدن تخصیص ارز ۶هزارو۵۰۰تومانی به واردکنندگان خودرو،‌ زمزمه‌هایی نیز در بازار تایر شنیده شد که تایرهای رادیال‌سواری نیز به‌دلیل خودکفایی تولیدکنندگان در تولید برخی سایزها، از دریافت دلار ۴هزارو۲۰۰تومانی محروم می‌شود و ارز دولتی تنها به گروه محصول تایرهای سنگین خواهد رسید.

زمزمه‌هایی که غلط از آب درآمده‌اند و به‌گفته مدیرکل امور اقتصادی و سیاست‌های تجاری وزارت صنعت‌، معدن‌وتجارت قرار است ارز موردنیاز واردکنندگان تایر از دو محل فروش نفت و ارز صادراتی تامین شود. آن‌طور که محمدرضا کلامی، مدیرکل امور اقتصادی و سیاست‌های تجاری وزارت صنعت‌، معدن‌و‌تجارت می‌گوید تایر از نگاه دولت‌ ها کالای لوکس تلقی نشده و قرار نیست ارز غیردولتی به آن تعلق گیرد. کلامی از تصمیم دولت برای تخصیص ارز تایرهای راهسازی، معدنی و باری-‌اتوبوسی از محل منابع ارزی در اختیار بانک‌مرکزی (نفت) خبر می‌دهد. منابعی که براساس ابلاغ اولویت‌بندی کالاهای ارزی سال ۹۷،‌ برای جلوگیری از بروز کمبود واردات در نظر گرفته شده و در حدود ۲۳و‌نیم‌میلیارددلار است. شاید دلیل تخصیص ارز حاصل از فروش نفت به واردات تایرهای سنگین، تامین ۸۰درصد نیاز بازار رادیال باری-اتوبوسی و صددرصد از نیاز بازار تایرهای معدنی به واردات است و باید به‌منظور جلوگیری از بروز هرگونه کمبود به کشور وارد شوند.

کلامی که به‌عنوان رئیس کارگروه تایر نیز مسئولیت دارد، نحوه تخصیص ارز موردنیاز برای واردات تایرهای رادیال سواری را نیز از محل ارز حاصل از صادرات غیرنفتی اعلام می‌کند و می‌گوید: واردکنندگان تایرهای رادیال‌سواری برای واردات کالای خود می‌توانند با مراجعه به سامانه نیما، ارز موردنیازشان را به قیمت هر دلار ۴هزارو۲۰۰تومان دریافت کنند. با این حساب و در صورتی‌که دولت ارز موردنیاز واردکنندگان تایر را در زمان مناسب تخصیص دهد، قیمت تایر در هر دو گروه محصول سبک و سنگین با افزایش و نوسان روبه‌رو نخواهد شد.

این‌درحالی است که فعالان این صنف از عدم تخصیص به‌موقع ارز واردات تایر و تمدید نشدن نمایندگی‌های خارجی توسط مرکز امور اصناف و بازرگانان گله دارند و کمبودهای ایجادشده در بازار را ناشی‌از این دو مشکل می دانند. دراین شرایط باید منتظر عملی شدن تصمیمات دولت ماند تا مشخص شود بازار تایر در تابستان با ثبات به راه خود ادامه می‌دهد یا دچار تلاطم و کمبود خواهد شد./خبرخودرو

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقایسه محصولات

0 محصول

مقایسه محصول
مقایسه محصول
مقایسه محصول
مقایسه محصول