حساب کاربری

یا

حداقل 8 کاراکتر

هشدار نسبت به پدیده فاکتورسازی در بازار واردات تایر

لاستیک
زمان مطالعه : 2 دقیقهتاریخ انتشار : 14 مهر 1397تعداد بازدید : 33نویسنده :
پرینت مقالـه

می پسنـدم0

اشتراک گذاری

اندازه متن12

اظهار قیمت تایرهای وارداتی به گمرک با قیمتی بالاتر از فروش کارخانه‌های خارجی،‌ این روزها به شیوه‌ای برای سوءاستفاده برخی‌ها تبدیل شده است.

به گزارش پارس تایر، تخصیص 520میلیون دلار ارز، ‌آن‌هم از نوع دولتی به واردات تایر،‌کافی است تا بازار سوءاستفاده‌های ارزی هم داغ شود. اظهار قیمت تایرهای وارداتی به گمرک با قیمتی بالاتر از فروش کارخانه‌های خارجی،‌ این روزها به شیوه‌ای برای سوءاستفاده برخی‌ها تبدیل شده است.

چندی پیش شورای امنیت با تخصیص 520میلیون‌دلار ارز دولتی برای واردات تایرهای رادیال باری‌-اتوبوسی به کشور موافقت کرد و به موازات آن نیز وزارت صنعت‌، معدن و تجارت، ‌الزام دارا بودن نمایندگی برندهای خارجی را برای واردکنندگان لاستیک برداشت. همین اتفاق کافی است که تاجران از هر صنفی برای واردات تایرهای سنگین اقدام کنند. به گزارش روزنامه «دنیای‌خودرو» ‌منابع آگاه از تخلفات ارزی برخی افراد، شرکت‌ها و حتی بعضی شرکت‌های خودرویی خبر می‌دهند.

تخلفی که از اظهار بالاتر قیمت تایرهای وارداتی به‌ویژه چینی‌ها به گمرک نشأت می‌گیرد. گفته می‌شود در این شیوه واردکنندگان، قیمت هر حلقه تایر را بین 50 تا 100دلار گران‌تر اظهار می‌کنند. بعضی شرکت‌ها و افراد با سوءاستفاده از فضای موجود، اقدام به ارائه پیش‌فاکتورهایی با قیمت‌های بالاتر از قیمت خرید واقعی خود می‌کنند و از این طریق درصدد دریافت مبالغ بیشتری ارز دولتی و یا نیمایی از بانک‌ها هستند.

اگرچه دولت اهرم نظارتی برای این کار را در نظر گرفته و تایید ثبت‌سفارش‌ها را به دفاتر تخصصی وزارتخانه ها سپرده اما آنچه مهم است و جا دارد مسئولان گمرک و بانک‌مرکزی توجه ویژه‌ای به آن داشته باشند، احتمال اظهار ارزش‌های گمرکی بالا برای برخی کالاها به‌ویژه تایرهای چینی است که از سه سال قبل با هدف دریافت عوارض گمرکی بالاتر از واردکنندگان ثبت شدند.

اما وقتی پای تخصیص ارز دولتی به واردات به میان می‌آید، چنین موضوعی باعث خروج میلیون دلاری ارز از کشور می‌شود. بررسی‌های صورت‌گرفته حکایت از اختلاف چنددرصدی قیمت تایرهای چینی بین فاکتورهای خرید وارزش گذاری گمرک دارد. این اختلاف قیمت این روزها به محلی سودده برای برخی افراد و شرکت‌ها تبدیل شده است.

تا جایی‌که به‌گفته منابع آگاه، ‌حتی یک شرکت خودرویی نیز که برای کمک به واردات تایرهای سنگین وارد میدان شده،‌ هنگام ارائه پیش‌فاکتور برای دریافت ارز مورد نیاز واردات چندهزار حلقه تایر،‌ قیمت آن را بالاتر از قیمت فروش اظهار کرده است. لذا جا داردگمرک‌جمهوری‌اسلامی ایران‌ و وزارت صمت با استخراج قیمت‌های واقعی فروش تایر در بازارهای جهانی،‌ قیمت‌های اصلی را مبنای محاسبات گمرک و پرداخت ارز قرار دهند تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن جلوی خروج 30تا 40درصد از 520میلیون‌دلار ارز تخصیصی به واردات تایر گرفته شود./دنیای خودرو

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقایسه محصولات

0 محصول

مقایسه محصول
مقایسه محصول
مقایسه محصول
مقایسه محصول