حساب کاربری

یا

حداقل 8 کاراکتر

حذف ارز دولتی از صنعت تایر ایران

ارز دولتی
زمان مطالعه : 2 دقیقهتاریخ انتشار : 13 اردیبهشت 1399تعداد بازدید : 18نویسنده :
پرینت مقالـه

می پسنـدم0

اشتراک گذاری

اندازه متن12

اواخر هفته قبل مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت در تماس با مسئولان انجمن صنعت تایر ایران از احتمال عدم پرداخت ارز دولتی به این صنعت خبر دادند. اما داستان به همین جا ختم نشد و مسئولان دولتی از تایرسازان خواستند تا مواد اولیه مورد نیازشان را با ارز نیمایی خریداری کنند تا در آینده تولید با مشکل مواجه نشود.

به گزارش پارس تایر، تصمیم درست دولتی ها در حذف ارز دولتی برای واردات مواد اولیه تایر در شرایط فعلی یکی از بهترین تصمیمات ارزی دولت است چرا که امروز هیچ نفعی از این ارز تخصیصی به صنعت تایر ایران نه به جیب مردم رفته ونه مشکلات دولت حل شده است. به گفته تایرسازان تنها واسطه ها و دلالان هستند که از این منابع سود می برند.

مدیران صنعت تایر ایران نیز می گویند گرانی های اخیر از درون ادارات فروش و بازاریابی شرکت هایشان نشأت گرفته است و کارخانه ها در کمال سلامت اقدام به توزیع محصولاتشان بین عوامل فروش می کنند. البته این شرکتها وظیفه ای در زمینه نظارت بر گرانی های افسار گسیخته ندارند، اما به نظر می رسد اقدام اخیر دولت در حذف این رانت که بارها گفته شده به جیب دلال ها می رود، کاملا ستودنی است.

اما آیا تایر برای مصرف کننده نهایی گران می شود؟

پاسخ به این سوال کاملا روشن است. نه تنها تایر برای مصرف کننده نهایی گران نخواهد شد، بلکه دولت می تواند با مدیریت صحیح این منابع، در شرایط دشوار کنونی به تامین کالاهای اساسی و موردنیاز مردم بپردازد و از آنجا که برای توزیع این اقلام در بازار رانتی وجود ندارد، آن را هزینه کند. در شرایط فعلی یک جفت تایر پرایدی که باید باقیمت 350هزار تومان به دست مصرف کننده برسد، نزدیک به 600هزار تومان فروخته می شود و توپ این گرانی ها به زمین دلال هایی می افتد که در این چند سال ردی از آن ها به دست مدیران تایرسازی کشور نیفتاده است.

اگرچه پیش از این بارها مسئولان انجمن صنفی صنعت تایر ایران اعلام کرده بودند تنها 40 درصد از مواد اولیه تایر، وارداتی است. بر این اساس، می توان به این نتیجه رسید با تغییر نرخ ارز از 4200 به 14 هزار و 500 تومان در سامانه نیما تنها هزینه 40 درصد از مواد موردنیاز برای تولید تایر بالا میرود و به این ترتیب تایر 200 هزار تومانی برای تولید کننده 450 هزار تومان تمام می شود که با احتساب هزینه های تولید، توزیع، عمده و خرده فروشی ارزان تر از چیزی است که امروزه در بازار معامله می شود. البته وارداتی بودن کائوچوی طبیعی و برخی مواد شیمیایی مورد استفاده در تایر در قیمت تمام شده این کالا برای رسیدن به دست مصرف کننده تاثیری نخواهد داشت.

با این حال برخلاف نظر برخی افراد که معتقدند با حذف ارز دولتی از تولید یک کالا، دولت نمی تواند نقش نظارتی بر قیمت گذاری آن داشته باشد، اما دولت می تواند با این موضوع نیز مانند صنعت روانکارها برخورد کند به این ترتیب که آنها به رغم خرید ادیوهای مورد نیاز خود با ارز آزاد امامجبورند براساس نرخ گذاری سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان برای فروش محصولاتشان عمل کنند./دنیای خودرو

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقایسه محصولات

0 محصول

مقایسه محصول
مقایسه محصول
مقایسه محصول
مقایسه محصول