حساب کاربری

یا

حداقل 8 کاراکتر

جریمه ۱۳۰ هزار دلاری برای دو تایرساز چینی

تایرسازان
زمان مطالعه : 2 دقیقهتاریخ انتشار : 18 شهریور 1400تعداد بازدید : 72نویسنده :
پرینت مقالـه

می پسنـدم0

اشتراک گذاری

اندازه متن12

بریجستون اعلام کرد پس از پیگیری «حقوق طراحی» خود در دادگاه چین، پس از گذشت سه‌ سال توانست پرونده‌ای که علیه دو تایرساز چینی باز کرده بود را به‌ نتیجه برساند.

به گزارش پارس تایر، کمپانی بریجستون اعلام کرد پس از پیگیری «حقوق طراحی» خود در دادگاه چین، درنهایت پس از گذشت سه‌سال توانست پرونده‌ای که علیه دو تایرساز چینی باز کرده بود را به‌نتیجه برساند. دو شرکت شاندونگ هاوشنگ رابر (Shandong Huasheng Rubber) معروف به «هاوشنگ» و شاندونگ هونگشنگ رابر (Shandong Hongsheng Rubber) معروف به‌«هونگشنگ» به‌صورت غیرقانونی و بدون اخذ مجوز از پترن تایرهای بریجستون روی محصولات خود استفاده کرده بودند. در ژانویه سال ۲۰۱۷ شرکت بریجستون با متوجه شدن این کپی‌کاری پرونده‌ای را علیه هاوشنگ و هونگشنگ در دادگاه‌های چینی تشکیل داد.

بریجستون مدعی بود که این دو شرکت از طرح پترن مدل بلیزاک DM-V1 که برای خودروهای شاسی‌بلند دو دیفرانسیل استفاده می‌شود، سوء‌استفاده کرده تا هزینه‌ای را برای طراحی طرح پترن جدید صرف نکنند. در سپتامبر 2021 درنهایت دادگاه مالکیت معنوی در شهر شانگهای به‌ نفع بریجستون رای داد. حال دو شرکت هونگشنگ و هاوشنگ مجبور به‌پرداخت جریمه‌ای به‌ارزش 900 هزار یوآن چین که معادل 130 هزار دلار است، خواهند شد.

البته این رقم قرار است به‌صورت 13 میلیون و 500 هزار ین ژاپن تحویل شرکت ژاپنی شود. از این پرونده می‌توان این درس را گرفت که کپی کردن خواص و مزایای تایرهای بین‌المللی ساده‌ترین راه نیست؛ بلکه خطرناک‌ترین راه است. ساخت تایر از روی پترن‌های خارجی و تایرهای تولیدشده در شرکت‌های صاحب‌نام خارجی شاید سابقه‌ای نیز در بین برخی تایرسازان داخلی داشته باشد.

معضلی که ممکن است تا به‌امروز هنوز کار دست شرکت‌های داخلی نداده باشد، اما وجود چنین پرونده‌هایی با پیگیری‌های قضایی توسط تایرسازان بزرگ دنیا نشان از حساسیت این‌گونه شرکت‌ها روی تکنولوژی تولید و به‌ویژه پترن به‌کاررفته روی محصولاتشان دارد. تا جایی که چینی‌ها را نیز با مشکل مواجه کرده و ممکن است درصورت عدم‌ رعایت قوانین بین‌المللی روزی نیز گریبان دیگر تایرسازان دنیا حتی در ایران را نیز بگیرد. طراحی گل تایر یکی از تخصصی‌ترین مراحل تولید و طراحی تایر است و هرشرکت یا با خرید تکنولوژی ساخت آن تایر اقدام به‌خرید مالکیت آن برای تولید می‌کند یا توسط تیم تحقیق و توسعه خود پترنی خاص را ‌طراحی و تولید می‌کند./دنیای خودرو

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقایسه محصولات

0 محصول

مقایسه محصول
مقایسه محصول
مقایسه محصول
مقایسه محصول