حساب کاربری

یا

حداقل 8 کاراکتر

کاهش 16درصدی سود ناخالص بارز به دلیل قیمت‌گذاری دستوری

بارز
زمان مطالعه : 3 دقیقهتاریخ انتشار : 27 آذر 1397تعداد بازدید : 103نویسنده :
پرینت مقالـه

می پسنـدم0

اشتراک گذاری

اندازه متن12

عمده تولید گروه صنعتی بارز به محصول تایر اختصاص دارد. این شرکت طی 10 سال گذشته بزرگ‎ترین تولیدکننده تایر انواع خودروها در کشور بوده است، به‎طوری‎که در سال 96 توانسته 38درصد تولید انواع تایر در داخل را به خود اختصاص دهد.

به گزارش پارس تایر، در روزهایی که دوصنعت خودرو و قطعه کشور با مشکلات بسیاری برای ادامه حیات دست به گریبان هستند،‌ دیگر صنایع وابسته به خودروسازی نیز از مشکلاتی مثل بالارفتن نرخ ارز و قیمت‎گذاری‌های فرمایشی رنج می‎برند. در این بین، صنعت تایر به‌عنوان یکی از صنایع استراتژیک از اهمیت ویژه‎ای در کشور برخوردار است. گروه صنعتی بارز به‌عنوان بزرگ‌ترین و مهم‎ترین تولیدکننده تایر در کشور، حضور فعالی در بورس نیز دارد و بررسی عملکرد بورسی این شرکت خود می‎تواند روشنگر وضعیت تایرسازی کشور در طول سال‎های گذشته باشد.

بارز؛ بزرگ‌ترین تولید کننده تایر

باتوجه‌به گزارش تحلیل کارگزاری آبان، بر طبق آمار سال گذشته، تعداد ۱۱واحد تولیدی در این حوزه فعالیت می‎کنند که شامل گروه صنعتی بارز، لاستیک بارز کردستان، تولید لاستیک دنا، مجتمع صنایع لاستیک یزد، آرتاویل تایر، تولیدی ایران‎تایر، لاستیک پارس، ایران یاسا تایر و رابر، لاستیک خوزستان، کیان‎تایر و کویرتایر هستند. در نمودار زیر سهم هر شرکت از تولید تایر در سال ۹۶ نشان داده شده است.

شرکت‎های تایری فعال در بورس

سه شرکت گروه صنعتی بارز (با نماد پکرمان)، ایران‎تایر (با نماد پتایر) و کویر تایر (با نماد پکویر) در بورس حضور دارند که در جدول زیر، مشخصات این شرکت‎های بورسی فعال در صنعت تولید تایر خودرو آمده است:

مقدار تولید شرکت بارز

عمده تولید گروه صنعتی بارز به محصول تایر اختصاص دارد. این شرکت طی 10 سال گذشته بزرگ‎ترین تولیدکننده تایر انواع خودروها در کشور بوده است، به‎طوری‎که در سال 96 توانسته 38درصد تولید انواع تایر در داخل را به خود اختصاص دهد.

در نمودار زیر مقدار کل تولید تایر کشور، شرکت بارز و واردات این محصول از سال 90 نشان داده شده است. از سال 90 تولیدات گروه صنعتی بارز روند صعودی گرفته، به‎طوری‎که میزان تولید این شرکت در سال 90 از 64هزار تن به 80هزار تن در سال 96رسیده است. (ارقام به هزار تن)

میزان فروش شرکت بارز

مبلغ فروش حاصل از محصولات بارز در سال 96 حدود 9.2هزارمیلیارد ریال بوده است. در 8ماهه سپری‎شده از سال جاری مجموع مبلغ فروش شرکت 6.9هزارمیلیارد ریال بوده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش 16درصدی را تجربه کرده است.

در نمودار زیر روند مبلغ فروش بارز به تفکیک محصولات از سال 94 نشان داده شده است. بیشترین حجم فروش و تولیدات این گروه صنعتی در طول چهارسال گذشته مربوط‌به تایرهای رادیال بوده است.

حاشیه سود ناخالص بارز

عدم رشد نرخ فروش محصولات متناسب با افزایش هزینه‎های تولید که به دلیل دخالت سازمان حمایت در قیمت‎گذاری رخ داده، سبب شده است حاشیه سود ناخالص بارز مانند سایر تولیدکنندگان تایر روند نزولی داشته باشد. در نمودار زیر حاشیه سود ناخالص بارز از سال 93 نشان داده شده است.

نتیجه‎گیری

در سال جاری از یک‎سو افزایش نرخ ارز که موجب بالارفتن هزینه تولید شرکت‎های تایرساز شد و از طرف دیگر عدم افزایش متناسب نرخ محصولات ازسوی سازمان حمایت باعث شد حاشیه سود ناخالص این شرکت‎ها روند نزولی داشته باشد.

بر همین اساس، شرکت‎های فعال این حوزه درخواست افزایش 30درصدی نرخ فروش محصولات را به سازمان حمایت ارائه کردند که درنهایت سازمان حمایت با افزایش 20درصدی قیمت تایرهای رادیال و 32درصدی تایرهای بایاس موافقت کرد.

افزایش نرخ ارز علاوه‌بر تاثیرات مستقیم ذکرشده تاثیرات غیرمستقیمی هم بر این صنعت داشته است. برای مثال از جذابیت واردات تایر کاسته است که این رخداد با توجه به سهم 38درصدی بارز در این بازار می‎تواند به افزایش فروش مقداری شرکت کمک کند.

با این‎حال، افزایش نرخ ارز و عدم همکاری شرکت‎های خارجی با خودروسازان بر تولید این صنعت تاثیر منفی گذاشته است که تداوم این روند نیز می‎تواند مقدار فروش حوزه تجهیزی تایر را با کاهش همراه کند.

برای سال آینده اما زمزمه تغییر نرخ دلار دولتی به 58هزار ریال به گوش می‎رسد که تحقق این رخداد می‎تواند هزینه تولید شرکت را با افزایش همراه کند.

با این‎حال اگر به اندازه رشد نرخ دلار دولتی، نرخ فروش شرکت هم رشد کند، سودآوری بارز متحول خواهد شد. اما باید به این امر توجه کرد که افزایش نرخ تایر از سوی سازمان حمایت هیچ‎گاه به اندازه افزایش هزینه‎ها نبوده است./دنیای خودرو

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقایسه محصولات

0 محصول

مقایسه محصول
مقایسه محصول
مقایسه محصول
مقایسه محصول