حساب کاربری

یا

حداقل 8 کاراکتر

موانع واردات رسمی تایر به نفع سودجویان بازار تمام شد

لاستیک
زمان مطالعه : 2 دقیقهتاریخ انتشار : 9 دی 1397تعداد بازدید : 23نویسنده :
پرینت مقالـه

می پسنـدم0

اشتراک گذاری

اندازه متن12

افزایش نرخ ارز، بالا بودن تعرفه‌ها و هزینه‌های غیرمتعارف واردات رسمی تایرهای سواری، ‌بازار لاستیک‌های سواری وارداتی را به جولانگاهی برای کالاهای قاچاق تبدیل کرده است.

به گزارش پارس تایر، بررسی‌های میدانی از بازار تایر حکایت از ورود حجم بالای تایر رادیال‌سواری به‌ویژه در سایزهای رینگ 16به بالا در قالب کالای قاچاق دارد. این سایز از تایرها که امکان تولید آنها نیز توسط تایرسازان داخلی وجود ندارد به‌دلیل بالا بودن هزینه واردات رسمی، ‌جذابیت خود را برای تجار و واردکنندگان از دست داده‌اند و به‌همین دلیل بازار در انحصار واردکنندگان غیرمجاز قرار گرفته است.

تفاوت صددرصدی قیمت ارز نیمایی با ارز دولتی و عدم تامین به‌موقع و کافی ارز در سامانه نیما باعث شده است تجار رسمی برای واردات تایرهای سواری به‌صورت رسمی با مشکل مواجه شوند. این مشکل وقتی در کنار تعرفه40درصدی واردات تایرهای سواری قرار می‌گیرد، ‌کمتر واردکننده رسمی را مجاب به واردات این دسته از تایرها به کشور می‌کند. تا جایی‌که باعث شد درصورت اقدام به واردات سایزهای پرمصرف‌تایرهای خارجی در مقایسه با ایرانی‌ها تفاوت قیمتی 80درصدی داشته باشند و بازار کشش مناسبی برای کالاهای وارداتی نداشته باشد.

چنین شرایطی اگر چه کار را برای واردکنندگان رسمی کمی سخت کرده اما برای قاچاقچی‌های بازار تایر فرصت مناسبی را به منظور واردات غیررسمی و فروش تایرهای خارجی ایجاد کرده است.

واردکنندگان رسمی که با احتساب 40درصد عوارض گمرکی و مالیات‌بر ارزش افزوده، تایر را با هزینه‌ای تقریبا 55درصدی به کشور وارد می‌کردند، در شرایط فعلی تمایلی به سرمایه‌گذاری در این بخش ندارند و همین موضوع باعث شده است قاچاق تایر با هزینه‌های حداکثر 20درصدی به کشور وارد شود.

به‌گفته منابع آگاه درحال‌حاضر بیش‌از 80درصد از تایرهای قاچاق در بخش رادیال سواری از مرز عراق و کردستان وارد کشور شده و بخش کوچکی از این محموله‌ها نیز از طریق ته‌لنجی و مرزهای جنوبی وارد کشور می‌شود. در بین برندهای قاچاق‌شده به ایران اکثر تایرهای کره‌ای،‌ ژاپنی و حتی میشلن فرانسه نیز به چشم می‌خورد که با قیمتی به‌مراتب کمتر از کالاهای واردشده به‌صورت رسمی در بازار به فروش می‌رسند.

چنین پدیده‌ای اگرچه دسترسی مصرف‌کننده نهایی به کالای باکیفیت خارجی را در شرایط فعلی به‌دلیل مشکلات ایجادشده بر سر واردات رسمی تسهیل می‌کند ‌اما مشکلات بسیاری را نیز در آینده رقم خواهد زد. از حمل‌ونقل غیراستاندارد تایر تا زمان رسیدن به بازار و انبارداری نامناسب تا نبود تعهد برای ارائه خدمات پس‌از فروش مناسب که درآینده باعث بروز مشکلات بسیاری دربازار خواهد شد.

در این شرایط که تولیدکنندگان داخلی به‌دلیل کمبود مواد اولیه قادر به تولید با تمام ظرفیت نیستند و از طرفی هنوز برای تولید تایر موردنیاز رینگ‌های 16به بالا برنامه‌ریزی نکرده‌اند، عدم برنامه‌ریزی دقیق دولت برای تامین این بخش از نیاز بازار تنها به کسب‌وکار قاچاقچی‌ها دامن می‌زند و سود کلانی را سرازیر جیب واردکنندگان غیررسمی می‌کند./دنیای خودرو

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقایسه محصولات

0 محصول

مقایسه محصول
مقایسه محصول
مقایسه محصول
مقایسه محصول