حساب کاربری

یا

حداقل 8 کاراکتر

فرصت دوماهه دولت برای واردات 250میلیون دلار تایر به کشور

تایر کامیون
زمان مطالعه : 2 دقیقهتاریخ انتشار : 7 مهر 1397تعداد بازدید : 28نویسنده :
پرینت مقالـه

می پسنـدم0

اشتراک گذاری

اندازه متن12

وزارت صنعت، معدن و تجارت با تخصیص 250میلیون‌دلار ارز به واردات تایرهای رادیال باری اتوبوسی موافقت کرد.

به گزارش پارس تایر، مسئول کارگروه تنظیم بازار در جلسه‌ای مشترک با 20نفر از واردکنندگان مطرح لاستیک کشور آخرین تصمیم‌های دولت در زمینه واردات تایرهای رادیال باری و اتوبوسی را به اعضای انجمن واردکنندگان لاستیک ابلاغ کرد.

به گفته منابع آگاه،‌ دراین جلسه مشخص شد که دولت برای دو ماه آینده 250میلیون‌دلار ارز دولتی برای واردات تایرهای باری اتوبوسی تخصیص خواهد داد تا از التهابات فعلی بازار لاستیک و شبکه حمل‌ونقل بار و مسافر کاسته شود. اما نکته جالبی که شاید مسئولان وزارت صمت به آن توجه نکرده‌اند ،‌تعیین فرصت دوماهه برای واردات تعداد بالایی تایر با حجم250میلیون‌دلار است که در عمل شاید غیرممکن باشد. علت آن نیز محدودبودن میزان تولید کارخانه‌های تایرسازی در دنیاست و اینکه تایرسازان مطرح دنیا تنها با سفارش قبلی اقدام به تولید می‌کنند و به یکباره نمی‌توانند بخش عمده‌ای از تولیدات خود را روانه بازار ایران کنند.

به هر حال این تصمیم ‌با هدف کاهش التهاب بازار گرفته شده است. بازگشت به عقب در زمینه استانداردهای سختگیرانه نیز از دیگر تصمیم‌های دولت برای واردات تایرهای رادیال باری اتوبوسی است که تنها با هدف تزریق سریع لاستیک‌های باری خارجی به ایران گرفته شده است.

براساس این تصمیم الزام واردکنندگان تایر به واردات تایرهای دارای استانداردهای روز اروپا (SWR) برداشته شده است و تا اطلاع ثانوی کلیه لاستیک‌های باری اتوبوسی وارداتی،‌ با استانداردهای قدیمی به کشور وارد می‌شوند.

از دیگر تصمیمات این جلسه،‌ الزام واردکنندگان لاستیک به دریافت تاییدیه از انجمن واردکنندگان است. این تصمیم بعد از اطلاع‌رسانی «دنیای خودرو» درباره احتمال ورود تایرهای ته انباری و بی‌کیفیت به بازار گرفته شده است. بر همین اساس تمامی اشخاص و شرکت‌هایی که قصد واردات تایر دارند،‌ باید توسط انجمن واردکنندگان لاستیک تاییدصلاحیت شوند تا از این طریق جلوی واردات تایرهای بی‌کیفیت به کشور گرفته شود و بازار کارت‌های بازرگانی کاغذی و بدون پشتوانه نیز در کشور داغ نشود.

تصمیم دولت برای تخصیص 250میلیون‌دلار ارز به واردات تایرهای باری اتوبوسی طی دو ماه آینده و حذف استانداردهای سختگیرانه SWR از واردات این گروه محصول از تایرها، ‌علاوه‌بر تسهیل واردات و سرعت‌بخشیدن به ترخیص لاستیک‌های موجود در گمرک می‌تواند بازار را با فراوانی محصول مواجه کند و قیمت‌های نجومی تایرهای سنگین را که این روزها باعث بروز مشکلات بسیاری برای راننده‌های بخش حمل‌ونقل باری و مسافری شده است، کاهش دهد.

این اتفاق اگرچه برای مردم و راننده‌های سنگین خوشحال‌کننده است، برخی فعالان بازار را که در طول چند ماه گذشته دست به احتکار کالا و افزایش قیمت آن در بازار زده‌اند بیش‌از پیش نگران خواهد کرد. /دنیای خودرو

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقایسه محصولات

0 محصول

مقایسه محصول
مقایسه محصول
مقایسه محصول
مقایسه محصول