حساب کاربری

یا

حداقل 8 کاراکتر

تایر چینی تهدید جدی برای تولیدکنندگان داخلی

تایر چینی
زمان مطالعه : 2 دقیقهتاریخ انتشار : 12 آذر 1397تعداد بازدید : 24نویسنده :
پرینت مقالـه

می پسنـدم0

اشتراک گذاری

اندازه متن12

واردات تایرهای رادیال باری- اتوبوسی از چین و تخصیص ارز دولتی بر مبنای ارزش‌گذاری‌های اشتباه گمرکی برای لاستیک‌های چینی علاوه‌بر خروج گسترده ارز دولتی از کشور، ادامه حیات تایرسازان ایرانی را به‌خطر انداخته است.

به گزارش پارس تایر، بی‌تدبیری در واردات تایرهای رادیال باری-اتوبوسی از چین، علاوه‌بر خروج بی‌رویه ارز دولتی و ‌سودهای کلان نامشروع برای برخی تجار، تنها کارخانه تولید لاستیک‌های TBR کشور را در معرض توقف تولید قرار می‌دهد.

پس‌از گزارش درخصوص فاکتورسازی برخی تجار متخلف و اعلام قیمت بالاتر برای تایرهای وارداتی و دریافت ارز دولتی بود که وزارت صنعت،معدن‌وتجارت با ایجاد کمیته‌ای نسبت‌به بررسی قیمت‌های اعلامی توسط واردکنندگان اقدام کرد تا جلو خروج بی‌رویه ارز دولتی از کشور گرفته شود. حال اما خبرها حکایت از تخصیص ارز دولتی برای واردکنندگان تایر، ‌آن‌هم با فاکتورهایی دارد که قیمت درج‌شده در آن نه بر مبنای قیمت فروش تایر در چین، بلکه برمبنای ارزش‌گذاری گمرکی تایرهای چینی صورت می‌گیرد. حتی در مواردی، برخی مسئولان فاکتورهای خرید تایر را که 10درصد گران‌تر از ارزش‌گذاری گمرک صادر شده‌اند نیز تایید می‌کنند.

موضوع عدم تطابق ارزش‌گذاری گمرک با قیمت واقعی تایر در چین از زمانی آغاز شد که دولتی‌ها در سال‌های قبل به‌دلیل ارزان بودن تایرهای چینی، ‌ارزش‌گذاری آنها را در گمرک بالاتر درنظر گرفتند تا بتوانند حق گمرکی بیشتری از واردکنندگان این دسته از محصولات دریافت کنند. این اتفاق اگرچه تا چندماه قبل به نفع دولت بود اما زمانی که مقرر شد ارز دولتی برای واردات تایر تخصیص داده شود، باعث شد به ازای هر حلقه تایر رادیال باری-اتوبوسی باسایز 315،‌تجار متخلف75دلار بیشتر دریافت کنند. با این اتفاق بعضی تجار سودجو با بالاتر اظهار کردن قیمت خرید خود و استناد به ارزش‌گذاری گمرکی به ازای هر جفت تایر چینی یک‌میلیون‌تومان سود به جیب می‌زنند.

در این بین اما علاوه‌بر دولت که از خروج سرسام‌آور ارز از کشور متضرر می‌شود، کارخانه‌های تولیدکننده لاستیک‌های رادیال باری-اتوبوسی در آینده‌ نزدیک باید با تایرهای چینی بی‌کیفیت و البته ارزان رقابت کنند که واردکنندگان آنها به‌دلیل کسب سودهای کلان از محل تفاوت نرخ ارز به سودهای کلانی رسیده‌اند و برای فروش محصولات خود حاضر هستند آن را به قیمتی بسیار کمتر از آنچه برای تولیدکنندگان تمام می‌شود، به فروش برسانند.

در این شرایط که برخی مسئولان تنها با هدف تامین نیاز لاستیک‌های باری-اتوبوسی کشور،‌ نظارت‌ها بر اعلام قیمت را برداشته‌اند، باید منتظر روزهایی بود که تایرهای ارزان اما گران تمام‌شده چینی برای کشور با تخفیف‌های دهان‌پرکن روانه بازار شوند و ادامه کار را برای تایرسازان داخلی سخت‌تر کنند./دنیای خودرو

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقایسه محصولات

0 محصول

مقایسه محصول
مقایسه محصول
مقایسه محصول
مقایسه محصول