حساب کاربری

یا

حداقل 8 کاراکتر

کمبود تایرهای کامیونی با وجود خودکفایی در تولید!

تایر سنگین
زمان مطالعه : 1 دقیقهتاریخ انتشار : 9 خرداد 1397تعداد بازدید : 40نویسنده :
پرینت مقالـه

می پسنـدم0

اشتراک گذاری

اندازه متن12

به گزارش پارس تایر، باآنکه واردات عمده‌ترین تایر مصرفی در ناوگان باری کشور به درخواست تولیدکنندگان تایر ممنوع شده، این روزها کمبود این نوع و سایز تایر نه‌تنها قیمت آن را تا 30درصد افزایش داده، ‌بلکه به‌عنوان یکی از دلایل اصلی اعتصاب رانندگان بخش باری نیز مطرح است.

اما نکته حائزاهمیت، تخلف برخی تولیدکنندگان تایر و ایجاد انحصار در شبکه توزیع محصولات فروش است. در‌حال‌حاضر کارخانه‌های لاستیک‌پیروزی، دنا، ایران‌تایر،‌گلدستون و گروه‌صنعتی‌بارز به‌عنوان تولیدکنندگان این محصول پرتقاضا در کشور مطرح هستند که متاسفانه با ایجاد انحصار در شبکه توزیع به‌کلی در افزایش قیمت این کالا در بازار نقش داشته‌اند.

البته دربررسی‌های انجام‌شده در بازار تنها گروه‌صنعتی بارز است که تمام محصولات خود را به‌صورت شفاف و در قالب نمایندگی‌ها عرضه می‌کند و سایر شرکت‌ها با ایجاد انحصار، محصولات پر‌فروش را از سبد‌فروش خود حذف و به‌صورت انحصاری در اختیار برخی نمایندگان و افراد خاص قرار می‌دهند.

اتفاقی که این روزها باعث کاهش عرضه تایرهای 12/24کامیونی در بازار شده و در مدت‌کوتاهی قیمت این سایز و نوع تایر را تا30درصد افزایش داده است. با این شرایط، به‌نظر می‌رسد تایرسازانی که امکان تامین نیاز بازار را دارند، گام بلندی در جهت انحصارزدایی از شبکه توزیع و فروش خود بردارند تا برخی منافع گذرا، باعث برهم‌خوردن نظم ناوگان حمل‌و‌نقل کشور نشود.

البته فروش سبدی تایر به خریداران عمده از دیرباز در بین تولیدکنندگان مرسوم بوده است و کارخانه‌ها محصولات کم‌طرفدار خود را با استفاده از محبوبیت برخی سایزها در بازار به فروش می‌رسانند.

حال جا دارد سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و سازمان تعزیرات‌حکومتی با همیاری انجمن تولیدکنندگان صنعت تایر به موضوع ایجاد انحصار توسط برخی تولیدکنندگان تایر ورود کنند تا بیش‌از این شاهد آشفتگی در بازار و درنهایت افزایش لجام گسیخته برخی تایرهای کامیونی در بازار نباشیم./فصل اقتصاد

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقایسه محصولات

0 محصول

مقایسه محصول
مقایسه محصول
مقایسه محصول
مقایسه محصول