حساب کاربری

یا

حداقل 8 کاراکتر

چرخ بازار تایر با کاهش واردات پنچر می شود؟

محمدرضا تقی گنجی
زمان مطالعه : 3 دقیقهتاریخ انتشار : 9 تیر 1397تعداد بازدید : 68نویسنده :
پرینت مقالـه

می پسنـدم0

اشتراک گذاری

اندازه متن12

کاهش واردات تایر در دوماهه نخست امسال نسبت به سال گذشته و صدور مجوز افزایش قیمت تایر های تولید داخل ممکن است بازار تایر را مخصوصا در بخش اتوبوسی کامیونی رادیال تحت شعاع قرار دهد اما مشخص نیست مسوولان برای آنکه بازار با کمبود عرضه در این بخش مواجه نشود چه چاره ای اندیشده اند.

به گزارش پارس تایر، چندی پیش رانندگان کامیون ها در اعتراض به بر خی از مشکلات دست از کار کشیدند، بخش عمده مطالبات این رانندگان مربوط بها افزایش نرخ بیمه، افزایش قیمت لوازم و قطعات کامیون، افزایش عوارض جاده ای در برخی بخش ها و پایین بودن کرایه ها بود.

به همین سبب بخش های مختلف از جمله وزارت راه برای حل مشکل رانندگان کامیون ها ورود کردند و عنوان شد مشکلات رانندگان را باید دست در دست یکدیگر و با مشارکت و مشورت همدیگر رفع شود. یکی از مشکلاتی که کامیون داران و رانندگان آن ها همیشه با آن در چالش هستند افزایش قیمت لوازم و قطعات کامیون است که تایر یکی از آن ها به شمار می آید.

در کشور ما اگرچه چیزی حدود 70 درصد از نیاز تایر در داخل تامین می شود و ظرفیت های بسیاری برای تولید تایر با انواع سایز ها وجود دارد اما در بخش لاستیک اتوبوسی کامیونی رادیال به گفته واردکنندگان 80 درصد نیاز بازار از طریق واردات صورت می گیرد.

اما به گفته دبیر اجرایی انجمن واردکنندگان لاستیک امسال نه تنها تعرفه واردات تایر اتوبوسی کامیونی رادیال 6 درصد افزایش یافته است بلکه آمار ها نشان می دهد در دوماهه نخست امسال نسبت به سال 96 با کاهش چشمگیر واردات تایر رو به رو شده ایم. از سوی دیگر رییس انجمن تولید کنندگان تایر هم خبر از صدور مجوز افزایش 9 درصدی محصولات داخلی از سوی سازمان حمایت را می دهد. با این اوصاف به نظر می رسد مشکل کامیون داران در بخش تامین تایر کامیون هایشان همچنان به قوت خود باقی خواهد ماند و شاید بتوان گفت حتی شدت هم خواهد گرفت.

محمد رضا تقی گنجی رییس انجمن صنعت تایر نیز در مورد مجوز افزایش قیمت لاستیک های تولید داخل گفت: «مجوز افزایش قیمت ها از سوی سازمان حمایت به ما ابلاغ شده است و پس از سه سال از امروز (شنبه) قابل اجرا خواهد بود.»

او در پاسخ به این سوال که آیا با توجه به کاهش آمار واردات و افزایش قیمت محصولات داخلی در بازار با مشکل مواجه نخواهیم شد؟ عنوان می کند: «خیر، کالایی که به صورت واردات وارد بازار می شود به نسبت کالای داخلی، بسیار گران تر است و با تفاوت بسیاری در بازار عرضه می شود. افزایش قیمتی که ما اکنون مجوز آن را دریافت کرده ایم بسیار کم و تنها 9 درصد است در حالی که ما تا به امروز با قیمت سال 93 تایر های داخلی را می فروختیم. درخواستی که داشتیم برای تامین هزینه ها خیلی بیشتر از این بود اما به هرحال به خاطر همراهی با دولت و مردم و درک مشکلات و گرانی هایی که وجود دارد حداقل افزایش قیمت را درخواست کردیم.»

رییس انجمن صنعت تایر در مورد تامین نیاز بازار بیان می افزاید: « تایر هایی که در داخل تولید می شود به غیر از تایر های کامیونی که در آن از سیم استفاده می شود کل نیاز مصرفی را تامین می کند. »

به گفته گنجی 50 درصد از تایر اتوبوسی کامیونی توسط تولید داخل و 50 درصد دیگر آن توسط واردات تامین می شود و تجار باید 50 درصد نیاز بازار در این بخش را تامین کنند و بخش تولید داخل کشور با صد درصد ظرفیت در حال کار کردن است.

او در واکنش به این موضوع که واردات لاستیک کاهش یافته است می گوید: «چرا واردکنندگان با کاهش واردات رو به رو شده اند،اکنون زمانی است که باید بتوانند به داد راننده ها و مملکت برسند تا مشکلی در این زمینه به وجود نیاید.باید دید چه مشکلی وجود دارد که آن ها با کاهش واردات مواجه شده اند و مشکلات ان ها را حل کرد.»

رییس انجمن صنعت تایر همچنین در مورد تامین نیاز ارز واردکنندگان از سوی دولت عنوان می کند: «دولت ارز 4200 تومانی را برای کالاهای گروه یک تامین می کند و تایر هم جزء کالاهای گروه یک است. هم به تولیدکنندگان برای تامین مواد اولیه ارز می دهند و هم به وارد کنندگان برای واردات ارز اختصاص داده خواهد شد.»

گنجی نیز در مورد تمدید نشدن مجوز برخی نمایندگان وارد کننده گفت: «مجوز نمایندگانی تمدید نمی شود که قوانین را رعایت نکرده اند و به لحاظ کمی یا کیفی وزرات صنعت مجوز آن ها را تمدید نمی کند اما قسمت اعظم نمایندگی ها مجوزشان تمدید شده و می توانند تایر وارد کنند.»

با توجه به شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه باید امیدوار بود تا تامین تایر مورد نیاز و مصرفی کشور با کاهش واردات در ماه های پیش رو به مشکل نخورد و رانندگان اتوبوس و کامیون ها با افزایش قیمت تایر و کمبود عرضه محصولات در بازار مواجه نشوند چرا که تداوم مشکلات رانندگان قطعا پیش از هر اتفاق دیگری حمل و نقل و باربری کشور را در همه زمینه ها از قبیل انتقال محصولات کشاورزی و تامین سوخت جایگاه ها و غیره با مشکل مواجه خواهد کرد./خودروکار

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقایسه محصولات

0 محصول

مقایسه محصول
مقایسه محصول
مقایسه محصول
مقایسه محصول