حساب کاربری

یا

حداقل 8 کاراکتر

نگاهی به تاریخچه نمایشگاه قطعات خودرو پایتخت

سیزدهمین نمایشگاه قطعات تهران
زمان مطالعه : 6 دقیقهتاریخ انتشار : 22 آبان 1397تعداد بازدید : 86نویسنده :
پرینت مقالـه

می پسنـدم0

اشتراک گذاری

اندازه متن12

نمایشگاه‌های خودرو و قطعات مرتبط با آن، از جمله نمایشگاه‌های جذاب به‌ویژه برای علاقه‌مندان در این زمینه به‌شمار می‌روند. به‌طور معمول، در این رویدادها جدیدترین و منحصر به فرد‌ترین قطعات خودرو که براساس فناوری‌های روز ساخته‌ شده به نمایش در می‌آید.

به همین دلیل هم فعالان حوزه قطعه‌سازی با علاقه زیادی در این رویدادها حضور می‌یابند. یکی از این رویدادهای پر طرفدار نمایشگاه قطعات خودرو، سالانه در تهران برگزار می‌شود و فعالان این حوزه را گرد هم می‌آورد.

به گزارش پارس تایر، این روزها سایت تهران میزبان سیزدهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قطعات خودرو است. رویدادی جذاب که همیشه توجه فعالان و علاقه‌مندان حوزه خودروسازی و قطعات را به سوی خود جلب می‌کند. نگاهی به تاریخچه برپایی این رویداد نشان می‌دهد نخستین دوره نمایشگاه قطعات خودرو تهران در میانه‌های دهه ۸۰خورشیدی آغاز به کار کرده است. البته به‌طور کلی نمایشگاه خودرو از جذابیت بیشتری نسبت به نمایشگاه قطعات برخوردار است و به همین دلیل هم در برخی موارد این دو نمایشگاه، همزمان با یکدیگر برگزار می‌شوند. با این وجود و با توجه به اینکه علاقه‌مندان خودرو در کشور فراوان هستند، تجربه برپایی این رویدادها به‌طور جداگانه نیز نشان داده همواره استقبال خوبی از این دو نمایشگاه انجام می‌شود. باید این نکته را در نظر داشت که از جمله ویژگی‌های مهم نمایشگاه‌های قطعات و به‌طور کلی تمامی نمایشگاه‌ها می‌توان به آشنایی کشور و متخصصان گوناگون با دستاوردهای یکدیگر است. به همین دلیل هم شرکت‌های فعال در حوزه خودرو و قطعه‌سازی همیشه با اشتیاق زیادی در این نمایشگاه‌ها حضور می‌یابند. ضمن اینکه در این نمایشگاه‌ها به‌طور معمول شرکت‌کننده‌های خارجی نیز حضور دارند که علاوه بر ارائه خدمات و قطعات مورد‌نظر خود، با شرکت‌های مختلف داخلی نیز آشنا می‌شوند و از این طریق ارتباطات موثری در هر زمینه ایجاد خواهد شد.

در زمینه نمایشگاه قطعات خودرو، بسیاری از عرضه‌کنندگان و مغازه‌داران می‌توانند تولیدکنندگان داخلی را از نزدیک ببینند و در زمینه تامین قطعات با آنها مذاکره کنند. نمایشگاه قطعات خودرو به‌طور معمول به چندین بخش تقسیم می‌شود که از جمله آنها می‌توان به بخش‌های قطعات و مجموعه‌های خودرو، ماشین‌آلات و تجهیزات قطعه‌سازی، تحقیقات و طراحی مهندسی، مواد اولیه و تجهیزات جانبی خودرو، بازرگانی و خدمات پس از فروش، نشریات تخصصی صنعت خودرو، لوازم تزئیناتی خودرو، تعمیر و نگهداری خودرو و محصولات پاک‌کننده خودرو اشاره کرد. جذابیت نمایشگاه‌های بین‌المللی قطعات خودرو تهران باعث شد به سراغ تاریخچه ۱۲ساله این رویداد برود و مهم‌ترین اتفاق‌های دوره‌های گذشته را بررسی کند. با ما همراه باشید.

نخستین و دومین دوره

نخستین دوره نمایشگاه قطعات در سال۸۵ برگزار شد. از آن سال نمایشگاه قطعات به‌طورسالانه در تهران برپا شد. سال۸۶ نیز دومین دوره نمایشگاه قطعات در تهران دایر شد و این نمایشگاه به مرور جای پای خود را در میان نمایشگاه‌ها، محکم کرد. هر سال به تعداد شرکت‌کنندگان خارجی و داخلی این نمایشگاه افزوده شد و علاوه بر این کیفیت برگزاری نیز به مرور بهبود یافت.

سومین دوره

سومین دوره نمایشگاه قطعات خودرو تهران در آذر سال ۸۷ برگزار شد. این نمایشگاه با هدف حضور خودروسازان و قطعه‌سازان در تهران، فعالیت خود را آغاز کرد. بیشتر قطعه‌سازانی که در این نمایشگاه حضور داشتند از ایران بودند و پس از آن می‌توان به ترکیه، هند و چین اشاره کرد. حضور پژو ۲۰۶صندوقدار در این نمایشگاه نیز یکی از جذابیت‌ها و نکات جالب سومین دوره برگزاری نمایشگاه قطعات بود.

چهارمین دوره

دوره چهارم نمایشگاه قطعات تهران در سال۸۸ برگزار شد. در این نمایشگاه علاوه بر شرکت‌های داخلی، شرکت‌کنندگان خارجی نیز به عرضه خدمات و محصولات خود پرداختند. از جمله مهم‌ترین شرکت‌کنندگان خارجی که به‌طور معمول در نمایشگاه‌های قطعات، شرکت می‌کنند می‌توان به کشور چین اشاره کرد. چین در بخش لوازم یدکی نمایشگاه قطعات، فعال است و در این زمینه حضور پر رنگی نیز دارد و بخش زیادی از بازار را قطعات چینی تشکیل می‌دهد.

پنجمین دوره

استقبال کشورهای خارجی برای حضور در پنجمین نمایشگاه بین‌المللی قطعات، لوازم و مجموعه‌های خودرو که از ۲۷ تا ۳۰ آبان سال ۸۹ در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار شد، بسیار چشمگیر بود. ۱۶کشور از جمله ترکیه، کره جنوبی، تایوان، آلمان، ایتالیا، ‌امارات متحده عربی، برزیل، صربستان، لهستان، فرانسه، انگلیس، هند، چین، سوئیس، ژاپن و بوسنی متقاضی شرکت در این نمایشگاه بودند. این تعداد در مقایسه با سال ۸۸ بر افزایش رشد ۲۳درصدی حضور کشورهای خارجی در نمایشگاه دلالت دارد.

ششمین دوره

ششمین دوره نمایشگاه قطعات خودرو در سال۱۳۹۰ برگزار شد. این نمایشگاه نیز مانند سایر دوره‌ها فرصت مناسبی برای علاقه‌مندان این حوزه ایجاد کرد تا بتوانند ارتباط مفید و موثری با یکدیگر برقرار کنند. با توجه به اینکه شرکت‌کنندگان خارجی نیز در این نمایشگاه حضور داشتند در این زمینه نیز همکاری‌های گوناگونی با تولید‌کنندگان داخلی به‌عمل آمد.

هفتمین دوره

هشتمین نمایشگاه بین‌المللی قطعات، لوازم و مجموعه خودرو در ۹ تا ۱۲ آذر سال ۹۱ برگزار شد. این نمایشگاه با حضور ۴۴۴شرکت داخلی و خارجی در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران آغاز به‌کار کرد. در این نمایشگاه ۲۶۱شرکت ایرانی و ۱۸۳ شرکت خارجی، آخرین دستاوردها و فناوری‌های نوین خود در عرصه تولید انواع قطعات یدکی خودروهای سبک و سنگین، انواع ماشین‌آلات تولید خودرو، انواع مجموعه‌های تزئینی خودرو، خدمات پس از فروش و خدمات فنی و مهندسی خودرو را در فضایی بیش از ۲۲هزار مترمربع به نمایش گذاشتند. لازم گفتنی است در هفتمین نمایشگاه بین‌المللی قطعات، لوازم و مجموعه‌های خودرو، شرکت‌هایی از کشورهای آلمان، فرانسه، ایتالیا، اسپانیا، انگلیس، چین و کره جنوبی حضور داشتند.

هشتمین دوره

هشتمین نمایشگاه بین‌المللی قطعات، لوازم و مجموعه خودرو ۶ تا۱۰ آذر سال۹۲ در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار شد. در این نمایشگاه شرکت‌های مرتبط با صنعت خودرو، همکاری نزدیکی داشتند. نمایشگاه قطعات، لوازم و مجموعه‌های خودرو، بازدیدکنندگان زیادی داشت. حضور گسترده چینی‌ها و ترکیه‌ای‌ها در این نمایشگاه جالب‌توجه بود. چینی‌ها در مجموع بیش از دو سالن نمایشگاه، غرفه داشتند. نمایشگاه متالورژی نیز در کنار این نمایشگاه و به‌طورهمزمان برگزار شد که به‌نسبت کم رفت و آمد بود اما یک نکته جالب همکاری مجتمع صنعتی اسفراین با دماگ آلمان بود.

نهمین دوره

نمایشگاه قطعات خودرو تهران در نهمین دوره خود از ۷ تا۱۰ آذر سال ۹۳ در محل نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار شد. کشور‌های ایتالیا، آلمان، ترکیه، کره جنوبی، چین، تایوان، ژاپن، هند، برزیل، بوسنی و هرزگوین، اسپانیا، فرانسه، انگلیس، عربستان، بلژیک، آرژانتین، تایلند، هلند، سوئد، اتریش در نمایشگاه سال ۹۳ حضور داشتند. تعداد شرکت‌های خارجی حضور‌یافته در نمایشگاه بین‌المللی قطعات، لوازم و مجموعه‌های خودرو در تهران در سال ۹۳، ۵۰۴ شرکت‌کننده خارجی بود. تعداد غرفه‌ها در این سال نیز ۸۷۱ عدد اعلام شد. اگر بخواهیم به تعداد شرکت‌های ایرانی که در این نمایشگاه حضور پیدا کردند اشاره کنیم به رقم ۳۶۷ شرکت می‌رسیم که این تعداد به مرور در سال‌های بعدی اضافه شده است.

دهمین دوره

دهمین دوره نمایشگاه قطعات خودرو از ۲۵ تا ۲۸ آبان سال ۹۴ برپا بود و شرکت‌کنندگان را در زمینه قطعات خودرو گرد هم آورد. در این نمایشگاه بیش از ۹۱۰شرکت داخلی و خارجی، نوین‌ترین تجهیزات، صنایع و خدمات مرتبط با حوزه قطعات و مجموعه‌های خودرو را عرضه و به نمایش گذاشتند. ۴۲۱شرکت داخلی و ۴۸۹شرکت خارجی در این نمایشگاه شرکت کردند. در دهمین نمایشگاه بین‌المللی قطعات، لوازم و مجموعه‌های خودرو تهران علاوه بر شرکت‌های داخلی، شرکت‌هایی از ۲۰ کشور آلمان، ترکیه، ژاپن، ایتالیا، هند، فرانسه، انگلیس، اسپانیا، بلژیک، چین، تایوان، تایلند، کره‌جنوبی، هلند، اتریش، دانمارک، امارات متحده عربی، استرالیا، بنگلادش و مالت خدمات خود را ارائه دادند. برخی از کشورها از جمله آلمان، چین، ترکیه، تایوان، کره جنوبی و هند در این نمایشگاه به صورت گروهی (پاویون) حضور یافتند. این نمایشگاه‌ها در فضایی افزون بر ۲۵هزار مترمربع و در ۱۵سالن نمایشگاهی و فضای باز محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار شد.

یازدهمین دوره

نمایشگاه قطعات خودرو تهران مانند هر سال، مانند سال‌های گذشته در آبان برگزار می‌شود. یازدهمین دوره این نمایشگاه نیز در ۲۵آبان ۹۵ آغاز و در ۲۸ این ماه پایان یافت. این نمایشگاه در فضایی به وسعت ۲۸هزار و ۸۲۳مترمربع مشتمل بر بیش از ۱۸هزار مترمربع فضای داخلی و ۱۰.۵هزار مترمربع فضای خارجی و با حضور ۴۷۰ شرکت داخلی و ۵۴۰ شرکت خارجی در تهران برگزار شد. شرکت‌های خارجی از کشورهای ترکیه، چین، تایوان، کره، هند، آلمان، ایتالیا، بلژیک، دانمارک، امارات، اتریش، استرالیا، اسپانیا، ژاپن، سوئد، بنگلادش، فرانسه، بلغارستان، انگلیس، آرژانتین و تونس به تهران آمده‌اند. شرکت‌کنندگان در این نمایشگاه در طول ۴روز به ارائه و معرفی انواع گروه‌های کالایی مربوط به قطعات و مجموعه‌های خودرو، ماشین‌آلات و تجهیزات قطعه‌سازی، طراحی مهندسی، مواد اولیه و تجهیزات جانبی خودرو پرداختند.

دوازدهمین دوره

نمایشگاه قطعات خودرو، دوازدهمین دوره خود را در تهران از ۲۲آبان سال ۹۶ شروع کرد و ۲۵آبان نیز به کار خود پایان داد. دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی قطعات، لوازم و مجموعه‌های خودرو تهران با حضور مقامات وزارت صنعت، معدن و تجارت و نمایندگان مجلس در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران گشایش یافت. در این نمایشگاه شرکت‌ها و نمایندگان ۲۳کشور، نوین‌ترین تولیدات و خدمات خود را در معرض دید علاقه‌مندان قرار دادند. ترکیه، چین، تایوان، کره جنوبی، هند، آلمان، هلند، ایتالیا، دانمارک، بلژیک، لهستان، امارات متحده عربی، اتریش، استرالیا، اسپانیا، ژاپن، سوئد، فرانسه، انگلیس، آرژانتین، رومانی، برزیل و اندونزی کشورهایی بودند که در نمایشگاه قطعات خودرو تهران حضور داشتند. در دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی قطعات، لوازم و مجموعه‌های خودرو تهران بیش از ۱۰۸۰شرکت داخلی و خارجی جدیدترین تجهیزات، صنایع و خدمات مرتبط با حوزه قطعات و مجموعه‌های خودرو را به نمایش گذاشتند که ۵۷۰شرکت داخلی و ۵۱۰شرکت نیز خارجی هستند. این نمایشگاه در ۳۵هزار مترمربع ( فضای مفید) و در ۱۸سالن نمایشگاهی و فضای باز و در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برپا شد و در مقایسه با سال‌گذشته ۱۰درصد رشد داشت.

سیزدهمین دوره

امسال سیزدهمین دوره نمایشگاه قطعات خودرو از ۲۱آبان آغاز به‌کار کرده و به مدت ۴روز در محل نمایشگاه بین‌المللی تهران برپاست. براساس اطلاعات به‌دست آمده از مجموع شرکت‌کنندگان در نمایشگاه، ۵۱۰شرکت داخلی و ۱۸۵شرکت خارجی از ۹کشور فرانسه، یونان، ترکیه، چین، تایوان، کره‌جنوبی، هند، ایتالیا و لهستان هستند./روزنامه گسترش تجارت

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقایسه محصولات

0 محصول

مقایسه محصول
مقایسه محصول
مقایسه محصول
مقایسه محصول