حساب کاربری

یا

حداقل 8 کاراکتر

مزایا و معایب استفاده از گاز نیتروژن در تایر خودرو

زمان مطالعه : 2 دقیقهتاریخ انتشار : 27 مرداد 1397تعداد بازدید : 211نویسنده :
پرینت مقالـه

می پسنـدم0

اشتراک گذاری

اندازه متن12

به گزارش پارس تایر، استفاده از گاز نیتروژن در تایر خودروهای مسابقه ای، ماشین‌های صنعتی و صنایع هواپیمایی باعث شده است برخی افراد، فکر استفاده از این گاز در تایر خودروهای معمولی را داشته باشند. توجه داشته باشید، هوایی که نفس می‌کشیم حاوی ۷۸ درصد نیتروژن است و گازی که در داخل تایرها پر می‌شود حاوی ۹۳ الی ۹۵ درصد نیتروژن است. بنابراین نباید انتظار تغییرات گسترده در پی استفاده از گاز نیتروژن در خودرو را داشته باشید.

√ مزایا

کاهش نشتی
گاز موجود در تایر بر اثر اعمال فشار در شرایط مختلف، از تایر خارج می‌شود. اتم نیتروژن به مقدار کمی بزرگ تر از اتم اکسیژن است و بنابراین نرخ نشتی آن از تایر در مقایسه با گاز اکسیژن کمتر خواهد بود. به طور کلی میزان نشتی اکسیژن از تایر ۱.۶ مرتبه سریع تر از گاز نیتروژن است.

پایداری مصرف سوخت
در صورتی که فشار گاز موجود در تایر به درستی تنظیم شده باشد، مصرف سوخت خودرو نیز بهبود می‌یابد. اگر فشار باد تایرها به بالاترین میزان مجاز خود تنظیم شود تاثیر مثبتی در مصرف سوخت خودرو خواهد داشت چرا که از اصطکاک تایر با سطح زمین می‌کاهد. به طور کلی استفاده از نیتروژن در تایر خودرو تاثیر محسوسی در مصرف سوخت خودرو نخواهد داشت اما به واسطه این که نشتی کمتری رخ می‌دهد بنابراین افت فشار کمتر و در نتیجه مصرف سوخت پایدارتری خواهیم داشت.

بهبود هندلینگ
به طور کلی تاثیرات گاز نیتروژن در تایر خودرو را نمی‌توان گسترده دانست و شاید با شنیدن بهبود هندلینگ هیجان زده شوید. همه چیز به پایداری فشار گاز در داخل تایر مربوط می‌شود، زمانی که استفاده از گاز نیتروژن پایداری بیشتر فشار تایر و در نهایت به مقدار بسیار اندکی، بهبود هندلینگ را به ارمغان می‌آورد. به همین دلیل است که در خودروهای مسابقه‌ای از گاز نیتروژن استفاده می‌شود اما برای خودروهای عادی تاثیر استفاده از این گاز برای رانندگان در طی روز محسوس نخواهد بود.

کاهش سائیدگی و احتمال پارگی تایر
یکی از تاثیرات مثبت گاز نیتروژن در تایر خودرو کاهش سائیدگی و احتمال پارگی است که این مورد به میزان رطوبت در گاز مورد استفاده باز می‌گردد. استفاده از هوای معمولی در تایر به دلیل رطوبت موجود در آن، احتمال سائیدگی و پارگی تایر را افزایش می‌دهد در صورتی که گاز نیتروژن فاقد رطوبت است.

× معایب

عدم دسترسی همیشگی
گاز نیتروژن گران تر از اکسیژن است و دسترسی به این گاز مانند اکسیژن در همه جا امکان‌پذیر نیست. برای دسترسی به گاز نیتروژن باید به تعمیرگاه‌های خاصی مراجعه کنید که امکان پر کردن تایر شما با این گاز را داشته باشد و اگر در حال سفر باشید ممکن است به این گاز دسترسی پیدا نکنید و در نتیجه مجبور به استفاده از هوا معمولی شوید.

زمان بر بودن
پر کردن باد تایر با گاز نیتروژن زمان بیشتری نسبت به گاز اکسیژن نیاز دارد. برای این که از بیشترین مزایای گاز نیتروژن استفاده کنید باید چندین مرتبه گاز نیتروژن را در داخل تایر پر و خالی کنید. برخی از تعمیرگاه ها، مجهز به ماشین هایی است که اکسیژن را از نیتروژن خارج می‌کند و فرآیند پر کردن تایر توسط گاز نیتروژن برای نخستین بار را به صورت اتوماتیک انجام می‌دهد اما این عملیات زمان بری بیشتری نسبت به گاز اکسژن دارد.

هزینه بیشتر
استفاده از گاز نیتروژن به جای اکسیژن هزینه بیشتری را نیز برای صاحبان خودرو در پی دارد چرا که تجهیزات مرتبط با آن نیز گران تر است همچنین زمان بیشتری برای تعویض باد تایرها نیاز است. بنابراین اجرت تعویض باد تایرها و پر کردن آن با گاز نیتروژن نیز بالا می‌رود./گسترش نیوز

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقایسه محصولات

0 محصول

مقایسه محصول
مقایسه محصول
مقایسه محصول
مقایسه محصول