حساب کاربری

یا

حداقل 8 کاراکتر

لاستیک، مسأله ای عجیب

تایر کامیون
زمان مطالعه : 3 دقیقهتاریخ انتشار : 5 مهر 1397تعداد بازدید : 19نویسنده :
پرینت مقالـه

می پسنـدم0

اشتراک گذاری

اندازه متن12

به گزارش پارس تایر، کامیون‌داران معترض می‌گویند کمبود و گرانی عجیب لاستیک کار و کاسبی‌شان را خوابانده است، اما این مسأله به کامیون‌داران خلاصه نمی‌شود و رانندگان تاکسی و سایر رانندگان خودروهای سواری هم از جهش قیمت لاستیک گلایه دارند. این در شرایطی است که حدود نیمی از بازار لاستیک ایران در دست تولیدکنندگان داخلی است و عمده لاستیک‌های خارجی هم از چین تامین می‌شود و به نظر می‌رسد مشکل بازار لاستیک نباید به حادی بازارهای دیگر باشد.

بانک مرکزی برای ارز واردات تاخیر دارد

رئیس سابق انجمن تایر می‌گوید: تولید و واردات لاستیک بشدت کاهش یافته و بازار با کمبود شدید مواجه است. به گفته او، درحالی بازار با کسری مواجه است که ترخیص کالا از گمرک و تخصیص ارز از طرف بانک مرکزی برای واردات تایر به کندی انجام می‌شود، از طرفی هم واردات مواد اولیه برای تولیدکنندگان سخت و گران شده است.

البته دبیر کانون انجمن‌های صنفی کامیون‌دار دراین‌باره گفت: درحال حاضر قیمت لاستیک به چهار برابر نسبت به دی ماه‌ سال گذشته رسیده است، حال اگر لاستیک در بازار با همین قیمت هم پیدا شود، بخشی از مشکلات حل می‌شود. مشکل این است که همین لاستیک گران هم در بازار نیست.

اما احمد کریمی امیدوار است که در روزهای آینده ثبات به بازار برگردد. به گفته او در جلسه‌ای با اعضای کمیسیون عمران و معاون وزیر صنعت قرار بر این شد که ارز مورد نیاز برای واردات ٥٠٠‌هزار حلقه لاستیک تامین شود. همچنین طبق دستور معاون اول رئیس‌جمهوری تعرفه واردات لاستیک از ٢٠‌درصد به ٥‌درصد کاهش پیدا کرد. بنابراین به‌زودی لاستیک بیشتری وارد بازار خواهد شد.

حدود نیمی از لاستیک‌های بازار وارداتی است

چیزی حدود ٦٠‌درصد تایر خودروهای سواری و ٥٠‌درصد تایر خودروهای باری در داخل تولید و مابقی از محل واردات تامین می‌شود. با این حال به نظر می‌رسد به بازار لاستیک نظارت دقیقی وجود ندارد. عضو هیأت مدیره شرکت تایرسازی بارز دراین‌باره به «شهروند» گفت: لاستیک جزو آن دسته از کالاهایی است که مشمول قیمت‌گذاری می‌شود. این قیمت‌گذاری تنها برای کارخانه‌دار است و مغازه‌دار محصول را به هر قیمتی که دلش می‌خواهد می‌فروشد. او با بیان اینکه سازمان حمایت باید روی قیمت لاستیک در بازار نظارت کند، ادامه داد: اما متاسفانه این روزها شاهد هستیم که تایر در بازار ٦٠‌درصد بالاتر از نرخ مصوب عرضه می‌شود و هیچ برخوردی با متخلفان هم نمی‌شود. او ادامه داد: تولیدکنندگان صنعت تایر نقش و نفعی در اتفاقات بازار ندارند و حتی گرانی‌های مربوطه به ضرر آنها تمام خواهد شد و متاسفانه سود بسیار زیاد این اتفاق به جیب دلالان و واسطه‌گران در سطح عرضه می‌رسد و ما نمی‌دانیم چگونه چنین اتفاقی رخ می‌دهد!

لاستیک‌های تاریخ مصرف گذشته

کمبود تایر در بازار کار را به جایی رسانده که دبیر کانون انجمن‌های صنفی کامیون‌داران نسبت به ورود لاستیک‌های تاریخ انقضا گذشته به بازار ابراز نگرانی کرده و ادامه می‌دهد: درحال حاضر لاستیک‌های ٢٠١٦ در انبار دپو شده، البته هر چند از تاریخ تولید این لاستیک‌ها دو‌سال گذشته است، اما اگر در محیط سر پوشیده قرار گرفته باشند و روی هم انباشته نباشند، مدت زمان مناسب برای مصرف افزایش پیدا می‌کند، ولی به‌هرحال به رانندگان توصیه کرده‌ایم این لاستیک‌ها را در محور عقب خودروی خود استفاه کنند. او با بیان اینکه مسئولان وزارت صمت شفافیت در گفتار ندارند، ادامه داد:٤٠‌درصد از میزان مصرف لاستیک مورد نیاز در بازار وجود دارد، اما ١٠‌درصد آن عرضه می‌شود و مابقی احتکار شده است. واقعیت این است که احتکار در این شرایط طبیعی است، اما چرا وزارت صمت هیچ نظارتی به بازار نداشته است.

جالب است بدانید طول عمر لاستیک‌ها در بهترین شرایط حدود ٣‌سال بوده و شرکت‌های تایرسازی داخلی محصولات خود را تنها ٣٠ ماه ضمانت می‌کنند.

هیچ تولیدکننده‌ای حق فروش مستقیم ندارد

تنها با بیان اینکه طبق مصوبه ستاد تنظیم بازار همه تولیدکنندگان لاستیک خودروهای سنگین موظف هستند محصولات خود را صرفا به نمایندگان معرفی‌شده از سوی ادارات راهداری منطقه به فروش برسانند، اظهار کرد: هیچ تولیدکننده‌ای حق فروش مستقیم را ندارد و نمایندگان معرفی‌شده تحت کنترل و نظارت راهداری‌ها قرار دارند. او ادامه داد: پیش از این شرایط این‌گونه بود که اگر طی مدت ۱۰ روز سهمیه ارسال‌شده به نمایندگی فروخته نمی‌شد، نماینده این اختیار را داشت که در راستای فروش اقدام کند، اما درحال حاضر و با توجه به شرایط پیش آمده در بازار این اختیار سلب شده و فروش صرفا باید به معرفی‌شدگان ادارات راهداری صورت پذیرد. اخیرا از سوی معاون اول ریاست‌جمهوری کاهش تعرفه واردات لاستیک خودروهای سنگین به گمرکات کشور ابلاغ شده و براساس آن تعرفه واردات لاستیک خودروهای سنگین باری و اتوبوسی به ٥‌درصد کاهش یافت تا شاهد کاهش ۲۱‌درصدی تعرفه این محصولات در بازار باشیم./شهروند

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقایسه محصولات

0 محصول

مقایسه محصول
مقایسه محصول
مقایسه محصول
مقایسه محصول