حساب کاربری

یا

حداقل 8 کاراکتر

قلب برخی مدیران تایرسازی برای مردم نمی تپد!

تایر
زمان مطالعه : 2 دقیقهتاریخ انتشار : 26 شهریور 1397تعداد بازدید : 24نویسنده :
پرینت مقالـه

می پسنـدم0

اشتراک گذاری

اندازه متن12

به گزارش پارس تایر، علیرضا کافی در سرمقاله روز یکشنبه 25 شهریورماه ۱۳۹۷ روزنامه دنیای خودرو، به موضوع « وضعیت بازار تایر » پرداخت.

عضو شورای سردبیری روزنامه دنیای خودرو در این باره نوشت:

صحبت درباره بالارفتن قیمت کالاهای اساسی نیازی به مقدمه‌چینی ندارد. قیمت‌ها سوار بر نردبان ترقی هرروز بالاتر می‌رود و مردم نیز با نگاهی از پایین به بالا ناامیدانه نظاره‌گر روزهایی هستند که هیچ رنگ و بویی از ثبات اقتصادی در آن به چشم نمی‌خورد.

بی‌مقدمه به سراغ بازاری می‌رویم که این روزها پس از بازار خودرو بیشترین التهاب را به خود دیده است. با این تفاوت که عدم عرضه خودرو صفر کیلومتر به بازار حتی برای چند ماه خللی در سیستم حمل‌ونقل شهری و برون‌شهری ایجاد نمی‌کند، اما عدم تامین تایر موردنیاز خودروهای سواری، باری و اتوبوس‌های شهری و بین‌شهری می‌تواند مشکلات بسیاری را برای کشور به همراه داشته باشد.

در این بین کارگروه‌های مختلف بارها تشکیل جلسه داده‌اند تا براساس گزارش نهادهای امنیتی که وضعیت بازار تایر را در شرایط ورود به بحران ترسیم کرده‌اند، ساماندهی کنند. خروجی این جلسات یا کاهش تعرفه واردات تایر بوده است یا سهمیه‌بندی و فروش حواله‌ای لاستیک به راننده‌های کامیون و اتوبوس.

تولیدکنندگان تایر اگرچه بارها تاکید کرده‌اند که تایر را به قیمت مصوب به نمایندگی‌های خود می‌فروشند، اما در چند ماه اخیر هیچ مصرف‌کننده‌ای در کشور تایر را به نرخ مصوب سازمان حمایت تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان دریافت نکرده است. قیمت‌ها نجومی شده‌اند و به دو یا سه برابر قیمت کارخانه‌های داخلی به‌دست مصرف‌کننده نهایی می‌رسد.

اگرچه مسئولان انجمن صنفی صنعت تایر بر این نکته تاکید کرده‌اند که در صورت مشاهده گران‌فروشی توسط عوامل خود نسبت‌به قطع همکاری با نماینده مذکور اقدام خواهند کرد، اما بازهم تغییری در قیمت‌های نهایی دیده نمی‌شود و دولت را به‌عنوان متولی ساماندهی بازار مجبور به تعدیل تعرفه‌های واردات لاستیک می‌کند. اما در این آشفته‌بازار قیمت‌ها،‌ مدیران کارخانه‌های تایرسازی به یک سوال پاسخ دهند که چرا باوجود تاکیدشان به فروش تایر با قیمت مصوب به نماینده‌های فروش،خود حاضر به ایجاد مراکزی مشخص برای عرضه تایر باقیمت مصوب نیستند؟

چرا هیچ تایرسازی حاضر نیست با تعیین مراکز مشخصی در چند نقطه از شهرهای بزرگ، تایر را باقیمت مصوب به مردم عرضه کند و یا بنا به ادعای خود بر قیمت‌های نهایی نماینده‌های فروش خود نظارت کند تا مبادا گران‌فروشی در بازار به بدنامی کارخانه‌ها منجر شود.

چرا باوجود تاکیدهای فراوان مدیران صنعت تایر بر رعایت قیمت‌های اعلامی از سوی سازمان حمایت و افزایش تنها 3درصدی قیمت‌ها در سال جاری، هیچ شرکتی برای عرضه همراه با نظارت در بازار پیش‌قدم نمی‌شود؟

چرا برخی تایرسازان تاکید دارند که محصولشان گران‌تر از رقبا در بازار معامله شود؟ چرا برخی تایرهای توزیع‌شده بین خودروسازان سر از بازارهای فروش درمی‌آورد؟

و ده‌ها چرای دیگر که به‌نظر می‌رسد تنها یک پاسخ دارد و آن‌هم نتپیدن قلب برخی مدیران این صنعت برای مردم است؛ مردمی که در این شرایط باید تایر ایرانی را به دو تا سه برابر قیمت بخرند و مدیران برخی کارخانه‌های تایرسازی بنا بر دلایلی که خود بر آن واقفند حاضر نیستند،کالا را باقیمت مصوب به‌دست مصرف‌کننده نهایی برسانند.

در این شرایط اگر مدیران صنعتی توان نظارت بر شبکه فروش خود را ندارند و ترجیح می‌دهند توپ را به زمین دستگاه‌های نظارتی بیندازند، بهتر آن است که بازار از کالاهای خارجی اشباع شود تا مردم بیش‌از این برای تامین منافع عده‌ای خاص در تنگنا قرار نگیرند.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقایسه محصولات

0 محصول

مقایسه محصول
مقایسه محصول
مقایسه محصول
مقایسه محصول