حساب کاربری

یا

حداقل 8 کاراکتر

عدم حمایت بانک‌ها از صنعت تایر مشکل‌ساز شد

محمدرضا تقی گنجی
زمان مطالعه : 2 دقیقهتاریخ انتشار : 14 آبان 1397تعداد بازدید : 43نویسنده :
پرینت مقالـه

می پسنـدم0

اشتراک گذاری

اندازه متن12

قهر نظام‌بانکی با صنعت تایر،‌ کارخانه‌های تایرسازی را با بحران نقدینگی روبه‌رو کرده است. به‌گفته فعالان صنعت تایر،‌ حذف بانک‌ها از چرخه اقتصاد تولید باعث شده است تایرسازان داخلی برای خرید و واردات مواداولیه مورد نیاز خود با مشکل مواجه شوند.

به گزارش پارس تایر، دکتر محمدرضا تقی‌گنجی، رئیس انجمن صنعت تایر از کاهش شدید نقدینگی در کارخانه های تولید تایر خبر داد و علت اصلی آن را هم خروج بانک‌ها از چرخه اقتصاد تولید تایر دانست.

وی با اشاره به همکاری بانک‌ها و صنعت تایر گفت: در گذشته بانک‌ها با 10تا 15درصد ازمجموع هزینه موردنیاز برای واردات مواد اولیه، ‌نسبت‌به گشایش اعتبار اقدام می‌کردند ‌اما درحال‌حاضر به‌دلیل خروج بانک‌ها از چرخه اقتصاد تولید تایر،‌کارخانه‌های تولیدکننده مجبور به پرداخت کامل هزینه‌ها برای گشایش اعتبار توسط بانک‌ها هستند. همین موضوع باعث شده است تمام گردش نقدینگی کارخانه‌های تولید تایر صرف واردات مواداولیه شود و حتی در برخی موارد نیز کارخانه‌ها برای پرداخت هزینه‌های جاری، حقوق و مزایای پرسنل خود ‌با مشکلاتی روبه‌رو شوند.

گنجی گردش مالی تمام کارخانه‌های تولید تایر در هر ماه را رقمی حدود 80میلیاردتومان اعلام کرد و گفت: کارخانه‌های تایرسازی به‌صورت ماهانه حدود 80میلیاردتومان در بانک‌مرکزی گشایش اعتبار می‌کنند تا بتوانند مواداولیه مورد نیاز خود را خریداری و برای تامین نیاز خطوط‌تولید به کشور وارد کنند. به‌همین‌دلیل اکثر تایرسازان با کاهش شدید نقدینگی مواجه شده‌اند.

وی همچنین از افزایش دو برابری قیمت کائوچو طبیعی در بازار آزاد خبر داد و تاکید کرد: متاسفانه در دو هفته گذشته بانک‌مرکزی به اشتباه کائوچو طبیعی را از لیست کالاهای مشمول دریافت ارز دولتی خارج کرده و حواله‌های ارزی شرکت‌های تایرسازی ازسوی بانک‌مرکزی برگشت خورده‌اند. این اتفاق اگرچه به‌دلیل یک اشتباه صورت گرفته اما باعث شده است برخی واردکنندگان سودجوی کائوچو طبیعی قیمت این کالا را در بازار آزاد به دوبرابر افزایش دهند.

گفتنی است قیمت هرکیلوگرم کائوچو طبیعی خریداری‌شده با ارز دولتی هشت‌هزارتومان است اما متاسفانه با نوسانات ایجادشده در بازار این رقم به 15هزارتومان در ازای هر کیلوگرم رسیده است./دنیای خودرو

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقایسه محصولات

0 محصول

مقایسه محصول
مقایسه محصول
مقایسه محصول
مقایسه محصول