حساب کاربری

یا

حداقل 8 کاراکتر

ضد پنچر کردن تایر خودروها با نانو پلیمرها

تایر
زمان مطالعه : 3 دقیقهتاریخ انتشار : 15 مرداد 1397تعداد بازدید : 68نویسنده :
پرینت مقالـه

می پسنـدم0

اشتراک گذاری

اندازه متن12

به گزارش پارس تایر، محققان کشور به دانش فنی پلیمرهای خود ترمیم‌شونده برای جلوگیری از پنچری تایرها دست یافته اند.

مجید مهدی‌جبار، مجری طرح در گفت‌وگو با خبرنگاران، با بیان اینکه مطالعه و اجرای این طرح در مدت 7 سال به طول انجامید، گفت: زمینه پوشش‌های تولیدشده پلمیری است که توسط مواد نانو بر روی تایر لایه‌نشانی‌ می‌شود.

وی با بیان اینکه این پوشش برای تایرهای تیوب تایپ (tube type tire) و تایرهای تیوب‌لس (Tubeless Tire) قابل استفاده است، یادآور شد: تاکنون روشی برای افزایش مقاومت تایرهای تیوب‌ تایپ در برابر پنچری ارائه نشده است، ولی نمونه‌های تایرهای تیوب‌لس مقاوم به پنچری وجود دارد؛ اما در این طرح پوشش‌های تولیدشده کیفیت بهتری نسبت به نمونه‌های مشابه دارد.

مجری طرح با اشاره به نحوه اعمال این پوشش‌ بر روی تایرها، اظهار کرد: نانوپلیمر تولید شده در تایر و یا تیوب به مقدار بسیار کم تزریق می‌شود، به گونه‌ای که از 50 گرم نانوپوشش تا 300 تا 350 گرم برای تایرهای بزرگ خواهد بود.

مهدی‌جبار یادآور شد: در تایرهای تیوبلس بر روی تایر و در تایرهای تیوب‌دار در مرحله مقدماتی لایه‌نشانی نانو در آن انجام می‌شود و بعد از آن در داخل تیوب مواد مورد نظر تزریق خواهد شد. لایه‌نشانی این طرح بر اساس روش ابداعی خودمان بوده است.

وی با بیان اینکه این پوشش برای داخل و تا بیرون تایر و تیوب اعمال می‌شود، خاطر نشان کرد: با اعمال این پوشش با استفاده از کمپرسورهای هوا، باد به داخل تایر و یا تیوب وارد می‌شود و بعد از آن حتی اگر جسم خارجی مانند میخ به تایر وارد شود، نه تایر پنچر می‌شود و نه باد آن کاهش می‌یابد.

مجری طرح با تاکید بر اینکه با استفاده از پوشش‌ها نیازی به تزریق باد نیتروژن به تایرها نخواهد بود، ادامه داد: مکانیزم عملکردی این پوشش‌ها همانند مکانیسم انعقاد خون است، به این صورت که زمانی که خون‌ریزی در رگ‌ها رخ می‌دهد عوامل انعقادی یکی بعد از دیگری وارد عمل می‌شوند و مانع از خون‌ریزی بیشتر می‌شوند.

وی با بیان اینکه در انعقاد خون نیاز به زمان دارد تا عمل انعقاد صورت گیرد، گفت: ولی این نانو پوشش‌ها در کسری از ثانیه مانع از پنچری تایرها خواهند شد و عمل ضد نشتی را انجام می‌دهند و موجب کنترل خروج باد از تایر می‌شوند.

مهدی‌جبار، در خصوص نحوه عملکرد این نانو پوشش‌های خودترمیم شونده در زمان سوراخ شدن تایر و تیوب، توضیح داد: زمانی که جسم خارجی به درون تایر و یا تیوب وارد می‌شود، سوراخی ایجاد می‌شود و نانو پلیمرهای تولید شده از عمق این سوراخ اقدام به ترمیم تایر خواهند کرد.

وی با تاکید بر اینکه این پوشش عمل خود ترمیمی را در تایرها انجام می‌دهد، اظهار کرد: این پوشش‌ها هم در بعد و هم قبل از پنچری می‌تواند در تایرها اعمال شود.

به گفته این محقق در صورتی که قبل از پنچری این نانو پوشش‌ها در تایر اعمال شود، از پنچری آن جلوگیری می‌کند و در صورتی که بعد از پنچری اعمال شود علاوه بر آنکه پنچری تایر را کنترل می‌کند، به گونه‌ای هم عمل می‌کند که بعد از آن در تایر پنچری رخ ندهد.

این محقق با بیان اینکه این طرح در دانشگاه صنعتی امیرکبیر مورد بررسی قرار گرفته و تایید شده است، ادامه داد: این طرح به ثبت رسیده است و با دریافت مجوز تولید از وزارت صنعت، معدن و تجارت در قالب یک برند به تولید انبوه رسیده است.

وی با بیان اینکه این محصول برای جلوگیری از پنچری چرخ ویلچرها، انواع دوچرخه‌ها، موتورسیلکت‌ها ATV (موتور سیکلت‌های چهارچرخ)، لودر، بولدوزر و کامیون و انواع کشندها قابل استفاده است، یادآور شد: برای تایرهای تیوب‌لس این محصول به صورت کارتریچ تولید شده است و به تیوب تزریق می‌شود.

مهدی جبار با بیان اینکه شرکت کنتیننتال آلمان به‌عنوان یکی از غول‌های تایرسازی آلمان بر روی تولید مواد خود ترمیم‌شونده تایر مطالعات گسترده‌ای انجام داده است، یادآور شد: این شرکت با بودجه عظیمی که در اختیار دارد، بعد از 5 تا 6 سال رسما شکست طرح خود را اعلام کردند و ما با بضاعت محدود به دانش فنی تولید این ماده دست یافتیم و این می‌تواند به ما در ارائه چهره جدیدی از صنعت تایرسازی کمک کند.

وی در پایان گفت این طرح نیازی به حمایت مالی ندارد؛ ولی با درهای بسته برای حمایت از تبلیغات و معرفی این کالای دانشی ایرانی مواجه شده است./ایسنا

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقایسه محصولات

0 محصول

مقایسه محصول
مقایسه محصول
مقایسه محصول
مقایسه محصول