حساب کاربری

یا

حداقل 8 کاراکتر

سخنگوی انجمن صنعت تایر، قیمت تایر تغییر نکرده است

تایر
زمان مطالعه : 3 دقیقهتاریخ انتشار : 9 خرداد 1397تعداد بازدید : 35نویسنده :
پرینت مقالـه

می پسنـدم0

اشتراک گذاری

اندازه متن12

به گزارش پارس تایر، مصطفی تنها روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: از سال 93 تاکنون تایرهای تولیدی با نرخ مصوب سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان فروخته می شود و از آن زمان، این نرخ هیچ افزایشی نداشته است.

وی بیان داشت: درخواست افزایش قیمت از سوی انجمن صنعت تایر به سازمان یاد شده داده شده، اما تاکنون با آن موافقت نشده است.

این مقام صنفی اظهار داشت: در سال های گذشته که فشار واردات بر تولیدکنندگان زیاد بود و انبارها و بازار از تایر اشباع شد، قیمت های مصوب را کاهش دادیم تا بتوانیم با خارجی ها رقابت کنیم.

سخنگوی انجمن صنعت تایر ایران گفت: نرخ تورم عمومی اقتصاد کشور در چند سال گذشته، نزدیک به یک سوم هزینه تمام شده بر قیمت نهایی تایرها افزوده است.

وی به وجود بیش از 90 قلم در مواد اولیه تولید تایر اشاره کرد که برخی از آنها از جمله کائوچو، سیم «استیل کورد»، بسیاری اقلام شیمیایی، آنتی اکسیدان ها و شتابدهنده ها از خارج کشور تامین می شوند.

تنها ادامه داد: از نظر ارزشی، حدود 40 تا 45 درصد مواد اولیه مصرفی تایرها از خارج وارد می شود که متاثر از تغییرات نرخ ارز هستند.

وی یادآور شد: همچنین بیشتر ماشین آلات صنعت تایرسازی و قطعات آنها خارجی است که علاوه بر نرخ ارز، از مقوله تحریم ها نیز تاثیر می پذیرد.

سخنگوی انجمن صنعت تایر ایران گفت: مشکلات تحریم ها در سال های گذشته سبب شد تا تعامل بانکی ایران با اختلال مواجه شود و در نتیجه پرداخت های نقدی جایگزین گشایش اعتبار اسنادی (ال.سی) در معاملات شد که علاوه بر افزایش هزینه ها، مشکلات جابجایی و پرداخت های نقد را نیز به دنبال داشت.

وی توضیح داد: در زمان گشایش ال.سی، پرداخت ها به صورت مرحله ای انجام می شد، اما در زمان خرید نقدی، فروشندگان پول را پیش از حمل محصول می خواهند، در صورتی که ممکن است محصولات با مشکلات کیفی مواجه باشند.
تنها، همچنین خرید ماشین آلات از واسطه ها (و نه از تامین کنندگان اصلی) را دیگر مشکلی عنوان کرد که اعضای این انجمن در زمان تحریم ها با آن مواجه بودند که خود به افزایش هزینه ها می انجامید.

وی در پاسخ به پرسش ایرنا درخصوص اینکه آیا افزایش نیافتن قیمت تایرهای داخلی در برهه کنونی فرصت خوبی برای کنار زدن خارجی ها و دست یافتن به سهم بالاتری از بازار نیست، خاطرنشان کرد: کارخانه های داخلی با هدف سودآوری و و منفعت رساندن به سهامداران خود تولید می کنند و باید سود منطقی و عادلانه ای توزیع کنند، در غیر این صورت جذب سرمایه گذاری به حداقل خواهد رسید.

این مقام صنفی تصریح کرد: اکنون 70 تا 75 درصد بازار مصرف تایر کشور در دست تولیدکنندگان داخلی است و با بهره برداری از ظرفیت های در دست اجرا (از جمله شرکت بارز کردستان) این سهم بیشتر خواهد شد.

10 واحد تایرسازی با اشتغالزایی مستقیم 16 هزار نفری و غیرمستقیم 80 هزار نفری در کشور فعالیت می کنند که به تولید انواع تایرهای سواری، باری و اتوبوسی، کشاورزی، راهسازی و معدنی، تیوب و همچنین تایر دوچرخه و موتورسیکلت می پردازند؛ به گفته فعالان اقتصادی، 15 تا 16 هزار نفر بطور مستقیم و بیش از 80 هزار نفر به صورت غیرمستقیم در این صنف فعالند.

به گزارش پارس تایر، لاستیک های تولید داخل برخلاف سایر اقلام مصرفی بازار در چند سال گذشته با قیمتی تقریبا ثابت عرضه شده بودند اما در ماه گذشته و با توجه به افزایش قیمت دلار و نیاز به واردات فرآورده های پتروشیمی و سایر نهاده های وارداتی، قیمت این محصولات نیز اندکی افزایش را در بازار تجربه کرد.

به گفته مصطفی تنها سخنگوی انجمن صنعت تایر ایران، از پارسال با افزایش قیمت ارز، تخفیف های تولیدکنندگان به خریداران عمده قطع شده و افزایش قیمت تایر مربوط به عاملان فروش است.

پیش از این محمدرضا گنجی رییس انجمن صنفی صنعت تایر اعلام کرده بود: در صورت جبران نشدن مابه التفاوت ارز مبادله ای با دلار ۴۲۰۰ تومانی، شرکت های تولیدکننده تایر ناگزیر به افزایش قیمت محصولات خود با هدف جبران ضررهای احتمالی خواهند بود.

وی بیان داشت: مجموعه صنعت تایر علاقه ای به افزایش قیمت تایر ایرانی ندارد، اما با توجه به افزایش شدید نرخ ارز و هزینه های تولید در چند ماه گذشته، چاره ای جز این باقی نمی گذارد./ایرنا

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقایسه محصولات

0 محصول

مقایسه محصول
مقایسه محصول
مقایسه محصول
مقایسه محصول