حساب کاربری

یا

حداقل 8 کاراکتر

دلیل کمبود تایر در شهرستان ها چیست؟

تایر
زمان مطالعه : 4 دقیقهتاریخ انتشار : 14 آبان 1397تعداد بازدید : 16نویسنده :
پرینت مقالـه

می پسنـدم0

اشتراک گذاری

اندازه متن12

سخنگوی انجمن صنعت تایر ایران با بیان اینکه نمایندگان شهرستان های مختلف به میزان درخواست و سفارشی که انجام داده اند تایر دریافت می کنند، دلیل کمبود احتمالی تایر در برخی از شهرستانها را میزان سفارش و خرید نمایندگان آن شهرستانها می داند.

به گزارش پارس تایر، مصطفی تنها در خصوص ایراداتی که برخی منتقدین به نحوه توزیع تایر وارد می کنند، اظهار داشت: سیستم توزیع کارخانجات تایرسازی بر مبنای سهمیه بندی استانها نیست. بعد از تولید در کارخانجات، اداره فروش برای شهرستانهای مختلف در سراسر کشور، سبد و سهمیه اعلام می کند. نمایندگان مراجعه می کنند و هر تعداد سهمیه و سبد که درخواست کنند به آنان اعطا و به منظور فروش در اختیارشان قرار می گیرد.

وی افزود: این شیوه معمول و متعارف فروش تایر است. حال اگر از شهرستانی برای خرید مراجعه نکنند خب به آنها تایر نمی رسد یا اگر به مقدار کم بخرند طبیعی است که تایر کمتری در اختیار آنها قرار می گیرد. مساله تایر مثل بنزین نیست که به پمپ بنزین یک شهر بدهیم یا ندهیم، بلکه بعد از تولید کالا به خریداران اعلام می شود و به هر نماینده ای که مراجعه کند نه به صورت حلقه ای بلکه به صورت سبدهای مشخصی تایر داده می شود.

وی تصریح کرد: یعنی نمایندگان فروش ما مراجعه می کنند، چند سبد را خریداری کرده و به فروش می رسانند. این روش توزیع تایرسازان در کشور است. اینکه حالا فرض کنید در این ماه یک نماینده فروش در یک شهرستان مثلا یک یا دو سبد خریداری کرده، بعد ملاحظه کند که آن ماه مثلا به دلیل ازدیاد توریست یا دلایل دیگر بازار خوب شده و قیمت ها افزایش پیدا کرده و سود خوبی داشته، حال با خود فکر کند که چرا تایر بیشتری سفارش نداده؟! خب در این مساله مقصر خود او بوده که به میزان کم سفارش داده است، ما نمی توانیم در این زمینه کاری کنیم زیرا ما بر اساس نوبتی که ثبت می شود اقدام به ارسال محصولات می نماییم.

وی افزود: کارخانه ها توان نگهداری تایر را ندارند. کارخانجات، انباری برای نگهداری تایر به این شکل ندارند و به نفعشان نیز نیست. ما تایر را به قیمت مصوب می فروشیم که قیمت مصوب، امروز زیر قیمت تمام شده است. ما تایر را نگه داریم که چکار کنیم؟ تایرسازان پول را لازم دارند که مواد اولیه تهیه کنند. مواد اولیه هر یک روز که می گذرد گرانتر می شود، یعنی ما تایر را نگه داریم و نفروشیم تا خود را ورشکست کنیم؟

سخنگوی انجمن صنعت تایر ایران افزود: دو هفته پیش روغن تایر از شرکت بهران خریدیم 100 هزار لیتر 2900 تومان، اما این هفته اعلام کرده اند که اگر 3800 تومان پرداخت نکنید، مابقی را ارسال نمی کنیم. حال آیا به نفع ما است که هفته پیش تایر را نفروشیم و روغن نخریم تا امروز با گرانی مواد و روغن مواجه شویم؟ دوده نیز همینطور است، آیا به نفع ما است که به جای فروش تایر و تامین مواد اولیه، تایر را در انبار نگهداری کنیم تا حال مجبور به خرید مواد اولیه گرانتر باشیم؟! آیا می توانیم در بازار چنین تفاوت قیمتی را ایجاد کنیم و محصولات را به فروش رسانیم؟ تاخیر در فروش تایر به ضرر ما است، یعنی ما هر چه سریعتر برای فروش محصولات اقدام کنیم به نفع ما است، به عبارتی هر چه چرخش و گردش پول بین ما و بازار بیشتر باشد منفعت تولیدکنندگان تایر بیشتر است و ما انگیزه و منافعی نداریم که تایر را تولید کنیم و نفروشیم.

مصطفی تنها افزود: گاهی اوقات نمایندگی ها مراجعه می کنند و یک مرتبه تایر گران می شود و ما به التفاوت کف بازار و چیزی که از تولیدکننده می خرند زیاد می شود، آنگاه به ذهنشان می رسد که ضرر کرده اند و اگر زودتر خریده بودند بیشتر سود می کردند یا محاسبات دیگری در ذهن خود انجام می دهند که اگر چنین می شد بیشتر سود می بردند. خب حال اگر این خریدار پیش بینی اش درست نبوده یا بازار منطقه خودش را به درستی ارزیابی نکرده یا سرمایه کافی نداشته، دیگر قصوری از جانب ما نبوده است.

وی افزود: تولیدکنندگان، تایر را می فروشند و پولش را می گیرند. ما نمی توانیم در این شرایط تورم وحشتناک، نسیه بفروشیم. در شرایط فعلی اگر به کسی جنسی را بدهیم -از هر شهرستانی که باشد- پولش را نقدا دریافت می کنیم. در حال حاضر امکان فروش اقساطی و شرایطی وجود ندارد. تا سال گذشته شرایطی نیز تایر را ارائه می کردیم، چک نیز می گرفتیم، 6 ماهه نیز می دادیم. ولی این امر در حال حاضر امکان ندارد زیرا قیمت مواد اولیه و قیمت ارز در بازار، ساعت به ساعت تغییر می کند و ما در حال حاضر امکان فروش شرایطی و نسیه را نداریم و فروش فقط نقدی است و طبیعی است که اگر کسی سرمایه نداشته باشد نمی تواند به اندازه ای که فکر می کند در منظقه قادر به فروش است بخرد و باید برود از بانک وام بگیرد و البته ما مرجع اعطاء وام نیستیم.

سخنگوی انجمن صنعت تایر ایران افزود: یک نکته دیگر اینکه تا آنجا که بنده اطلاع دارم آقای داوود سعادتی نژاد رئیس اتحادیه فروشندگان لاستیک، روغن و فیلتر خودرو اعلام کردند اتحادیه ابلاغ کرده که لازم است همه فروشندگان، تایر را در ازای ارائه سند خودرو به فروش رسانند که عادلانه تر تقسیم شود، این نیز ابتکاری بود که در واقع نهاد توزیع کنندگان به کار برد و تدبیر خوبی بود.

وی در خصوص امکان بهبود سیستم توزیع تایر در کشور گفت: امکان توزیع بهتر وجود دارد ولی ما تایرسازان مسئول بهبود سیستم توزیع در کشور نیستیم. کشور ما یک سیستم توزیع دارد؛ سیستم بازار که از گذشته برقرار بوده و تا به امروز فرقی نکرده است و شبکه توزیع در ایران به این شکل است. ملاحظه می شود که کشاورز زحمت می کشد و کار می کند اما محصولش را ارزان می فروشد و گران به دست مصرف کننده می رسد؛ در واقع تولید کننده، مسئول تعیین نوع سیستم توزیع در کشور نیست.

مصطفی تنها در پایان گفت: از تغییر قیمت ساعت به ساعت مواد اولیه بسیار رنج می بریم و هیچ دستگاهی در این زمینه به داد ما نمی رسد./خبر خودرو

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقایسه محصولات

0 محصول

مقایسه محصول
مقایسه محصول
مقایسه محصول
مقایسه محصول