حساب کاربری

یا

حداقل 8 کاراکتر

دلارهای ایرانی ‌قیمت تایر در بازار جهانی را ۲۰ درصد افزایش داد

تایر سنگین
زمان مطالعه : 2 دقیقهتاریخ انتشار : 18 مهر 1397تعداد بازدید : 27نویسنده :
پرینت مقالـه

می پسنـدم0

اشتراک گذاری

اندازه متن12

هجوم تجار ایرانی و شرکت‌های بزرگ دولتی به بازار تایر کشورهای منطقه در چند هفته گذشته باعث شده است کارخانه‌های تایرسازی و عوامل فروش آنها در کشورهای همسایه، قیمت محصولات رادیال باری-اتوبوسی را تا ۲۰‌ درصد افزایش دهند.

به گزارش پارس تایر، بازار تایرهای باری-اتوبوسی زمانی با کمبود و افزایش بی‌رویه قیمت‌ها روبه‌رو شد که بخشنامه‌های دست‌وپاگیر در زمینه تخصیص ارز، تمدید نشدن نمایندگی شرکت‌های خارجی و عدم همکاری بانک‌ها به ترمزی برای واردات تایر به کشور تبدیل شد و حتی تجار قادر به ترخیص کالاهای موجود در گمرک نیز نشدند.

در این شرایط بالا رفتن قیمت تایر باعث شد دولت به فکر رفع خودتحریمی‌ها بیفتد و محدودیت‌های ایجادشده بر سر واردات رسمی تایر به کشور را یک‌باره و با تخصیص نیم‌میلیارددلار ارز تا پایان سال بردارد. اتفاقی که پای شرکت‌های بزرگ دولتی و حتی بعضی شرکت‌های خودرویی را نیز به میدان واردات تایرهای سنگین باز کرد تا به‌عنوان بازوی کمکی دولت، بخشی از نیاز بازار به این گروه محصول را تامین کنند.

تا جایی‌که دولتی‌ها اقدام به تخصیص ۲۰۰میلیون‌دلار ارز برای خرید تایر در ماه‌های مهر و آبان کردند تا این حجم از نقدینگی به یک‌باره سرازیر کارخانه‌ها و بازار تایر کشورهای همسایه شود. اتفاقی که باعث شد تایرفروشان مستقر در امارات و ترکیه اقدام به افزایش قیمت‌ها کنند.

قیمت لاستیک‌های باری-اتوبوسی در چند هفته گذشته یک‌باره رشد ۲۰ درصدی داشته است.

ورود شرکت‌های دولتی به بازار واردات تایر آن‌هم بدون داشتن اطلاعات تخصصی در زمینه تایر، به مشکل بزرگی برای این بازار و راننده‌های ناوگان حمل‌ونقل بار و مسافر تبدیل خواهد شد. افراد و شرکت‌هایی که بدون در اختیار داشتن تخصص لازم اقدام به خرید می‌کنند و توجهی نیز به پترن (گل‌تایر) و ترکیب کامپاند (ساختار) تایر ندارند.

چنین خریدارانی بعضا به یک مشتری استثنایی برای فروشندگان اجناس نامرغوب چینی تبدیل شده‌اند تا کالاهایی را روانه بازار کشور کنند که براساس اصول‌فنی ممکن است برای جاده‌های ایران مناسب نباشند.

ازسوی‌دیگر عدم امکان ارائه خدمات پس‌ازفروش توسط شرکت‌هایی که بدون دانش‌فنی و زیرساخت‌های لازم اقدام به واردات تایر می‌کنند، موضوع دیگری است که شاید در آینده مشکلات بسیاری را برای رانندگان بخش بار و مسافر رقم بزند.

شاید نکته‌ای که مسئولان وزارت صنعت‌، معدن و تجارت باید به آن توجه بیشتری داشته باشند، تاکید بر واردات برندهای اسم‌ورسم‌دار توسط شرکت‌های دولتی است تا به این شیوه جلوی ورود بی‌رویه تایرهای بی‌کیفیت چینی به کشور و حوادث احتمالی جاده‌ای در آینده گرفته شود. چراکه ورود این تایرها به کشور نه‌تنها منافعی دربر ندارد بلکه ممکن است باعث بروز حوادث مرگبار جاده‌ای شود.

درحالی‌که دولت تنها برای واردات تایرهای باری-اتوبوسی به کشور نیم‌میلیارددلار ارز دولتی در نظر گرفته است، صنعت تولید تایر به‌عنوان تامین‌کننده اصلی نیاز بازار در گروه محصول سواری از ابتدای سال جاری تاکنون موفق به دریافت ۶۰ میلیون‌دلار ارز شده است.

دکتر محمدرضا تقی‌گنجی، رئیس انجمن صنعت تایر ایران با تایید این گزارش گفت: با ارزی که دولت برای واردات تایر اختصاص داده است، می‌توانستیم کشور را برای همیشه از واردات تایرهای باری-اتوبوسی بی‌نیاز کرده و دو کارخانه بزرگ در کشور ایجاد کنیم./اخبار خودرو

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقایسه محصولات

0 محصول

مقایسه محصول
مقایسه محصول
مقایسه محصول
مقایسه محصول