حساب کاربری

یا

حداقل 8 کاراکتر

تنظیم بازار به قیمت مرگ صنعت!

تایر
زمان مطالعه : 2 دقیقهتاریخ انتشار : 19 شهریور 1397تعداد بازدید : 21نویسنده :
پرینت مقالـه

می پسنـدم0

اشتراک گذاری

اندازه متن12

به گزارش پارس تایر، علیرضا کافی در سرمقاله روز یکشنبه – 18 شهریورماه ۱۳۹۷ روزنامه دنیای خودرو، به موضوع « کاهش تعرفه واردات لاستیک‌های سیمی باری اتوبوسی به 5درصد » پرداخت.

عضو شورای سردبیری روزنامه دنیای خودرو در این باره نوشت:

به بهانه تنظیم بازار و کاهش قیمت‌ها صنعت را به مسلخ نکشیم. اگرچه این روزها برخی بی‌اخلاقی‌ها، بازار را به ناآرامی کشیده است، اما تصمیمات خلق‌الساعه بعضی مسئولان نیز باعث خواهد شد زیرساخت‌های صنعتی کشور به تباهی کشیده شوند.

در شرایط سخت اقتصادی شاید بهتر بتوان روند روبه‌رشد سقوط اخلاق در دنیای کسب‌وکار را به چشم دید. نمونه بارز آن شرایط فعلی بازار و صنعت تایر است.

لاستیک‌های ایرانی و خارجی به‌ویژه از نوع سنگین آن با قیمت‌هایی نجومی به‌فروش می‌رسند و عامل اصلی آن‌هم عوامل سودجو و منتفذ در بازارند که کالای موردنیاز حمل‌ونقل عمومی را به دو برابر قیمت به‌دستشان می‌رسانند.

حال در این اوضاع‌واحوال که بی‌اخلاقی چتر خود را بر سر بازار بازکرده است، مسئولان دولتی نیز با تصمیمات کارشناسی‌نشده می‌توانند زخم عمیق‌تری بر اقتصاد کلان کشور زده و مرگ صنعت و تولید را رقم بزنند. نمونه بارز آن تصویب کاهش تعرفه واردات تایرهای رادیال باری اتوبوسی از 26درصد به 5درصد است. تصمیمی که می‌تواند به مرگ تایرسازی سنگین در ایران منجر شود.

اگرچه در حال حاضر تنها گروه صنعتی بارز به تکنولوژی ساخت این گروه محصول از تایرهای سنگین دسترسی دارد و بخشی از نیاز بازار را نیز تامین می‌کند،اما باز کردن راه برای ورود تایرهای رادیال باری اتوبوسی چینی به بازار ایران، آن‌هم با تعرفه 5درصد و تخصیص ارز دولتی، خود ضربه بزرگی است که می‌تواند آینده این صنعت را در هاله‌ای از ابهام قرار دهد. به‌ویژه در شرایطی که دولت برنامه‌های بسیاری برای توسعه کارخانه‌های تولید تایرهای سنگین رادیال دارد و سرمایه‌گذاری‌های عظیمی نیز در این حوزه صورت گرفته است.

از توسعه گروه صنعتی بارز تا طرح توسعه آرتاویل تایر که قرار است تا پایان سال تولیدات خود را به بازار عرضه کند. حال با این تصمیم دولت، باید نظاره‌گر مرگ صنعتی باشیم که پیش‌ازاین امید بسیاری به رونق آن وجود داشت.

کاهش تعرفه واردات لاستیک‌های سیمی باری اتوبوسی به 5درصد و تخصیص ارز دولتی به این کالا بی‌شک باعث مرگ تایرسازی سنگین ایران خواهد شد و گروه صنعتی بارز به‌عنوان پیشگام در این حوزه اولین قربانی این تصمیم اشتباه خواهد بود.

این اتفاق عجیب و غیرکارشناسی درست در سالی رخ‌داده است که مقام معظم رهبری نام حمایت از تولید و کالای ایرانی را برای آن انتخاب کرده‌اند، اما نه‌تنها نشانی از حمایت از تولید ایرانی در آن به چشم نمی‌خورد، بلکه بعضی تصمیمات غلط مرگ صنعت را نیز رقم خواهد زد.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقایسه محصولات

0 محصول

مقایسه محصول
مقایسه محصول
مقایسه محصول
مقایسه محصول