حساب کاربری

یا

حداقل 8 کاراکتر

تقویت صنعت روکش تایر راهی برای مقابله با کمبود تایر سنگین

تایر روکش
زمان مطالعه : 4 دقیقهتاریخ انتشار : 22 مهر 1397تعداد بازدید : 69نویسنده :
پرینت مقالـه

می پسنـدم0

اشتراک گذاری

اندازه متن12

توسعه تکنولوژی روکش تایر دست دوم به عنوان یکی از بهینه ترین و کم هزینه ترین راه های جبران کمبود تایر خودروهای سنگین، با موانع و مشکلاتی مواجه است که رفع آنها نیازمند اجرای مطالعات و برنامه های مناسب است.

به گزارش پارس تایر، در حال حاضر کمبود تایر سنگین از مهمترین مسائل کامیونداران است که رفع آن وابسته به توسعه تولید داخل و یا واردات از خارج است.
در این میان راه سومی نیز وجود دارد که علیرغم قدیمی بودن آن هنوز به دلایلی نتوانسته است در دل مصرف کنندگان جایی برای خود دست و پا کند و این راه تکنولوژی روکش تایر سنگین است.

در برخی از نقاط دنیا و به ویژه در کشورهای توسعه یافته، برندهای معروف تولید تایر اقدام به خرید تایرهای دست دوم (منجید) جهت روکش کردن و بازگرداندن آنها به چرخه مصرف می کنند. بدین ترتیب با صرف هزینه های کمتر می توان طول عمر یک تایر را افزایش داد و به میزان بیشتری از آن استفاده کرد. این امر علاوه بر مزایای محیط زیستی از نظر اقتصادی نیز کاری بسیار بهینه و به صرفه است.
نظر به اهمیت این موضوع پژوهشگر ایرنا با دکتر بابک محمودیان و محمد کریمی از دست اندرکاران صنعت تایر و حمل و نقل گفت وگو کرده که به شرح ذیل است.
دکتر «بابک محمودیان» مدیر عامل یکی از شرکت های زیر مجموعه یکی از تولید کنندگان اصلی تایر کشور و مسوول توسعه صنعت روکش تایر در شرکت مزبور است. وی بیش از 20 سال است که در حوزه تایر فعالیت داشته و به طور مستقیم با مسائل و مشکلات روکش تایر درگیر است.
«محمد کریمی» دبیر کانون انجمن های صنفی کامیون داران کشور به نمایندگی از صنف مصرف کننده در این گفت وگو شرکت داشته و موانع توسعه صنعت تایر روکش را از زاویه دید مصرف کنندگان مورد بررسی قرار می دهد.

** کیفیت پایین تایر روکش و قیمت پایین تایر نو

بابک محمودیان با بیان اینکه روکش در ایران امری قدیمی است، می گوید: در یک زمانی از تایر روکش خیلی خوب استقبال شد ولی به مرور هم تولید کننده کیفیت را کاهش داد و هم تایر نو ارزان بود به همین خاطر مردم به تایر روکش استقبال نشان نداده اند.
وی افزود: من خودم چند سال پیش در زمان اجرای پروژه روکش کارخانه به عنوان خریدار به چند مغازه مراجعه کردم و پرسیدم که آیا تایر روکش دارید. گفتند برای چی می خواهید؟ گفتم می خواهم بندازم زیر ماشینم. گفتند روکش دست دوم است بیا ما تایر چینی به شما می دهیم، دست کم نو است. یعنی تایر ارزان چینی هم در مقابل تایر روکش مقداری رقابت می کرد.

این دست اندرکار صنعت تایر اضافه کرد: من قبول دارم کیفیت تایر روکش در کشور خوب نیست. یک علتش این است که منجید بی کیفیت را روکش می کنند. یعنی از تایر تا حدی استفاده شده که دیگر به کار روکش نمی آید اما روکش می کنند.
محمد کریمی نیز در این باره می گوید: لاستیک روکش که در دنیا خوب جواب داده در ایران خیلی جواب نداد. علتش این است که ما چون مشکل لاستیک به این شکل حتی در گذشته نداشتیم. قیمت لاستیک مناسب بود، بنابر این مصرف کننده خیلی انگیزه برای استفاده از لاستیک روکش نداشت. پس یکی از دلایل در دسترس بودن لاستیک نو با قیمت مناسب بود.

وی افزود: دلیل دیگر این است که تایر روکش شاید به لحاظ کیفیت نتوانسته است جای خودش را در بخش حمل و نقل بین شهری باز کند. قیمت آن خیلی پایین تر است اما نتوانست جایش را باز کند. خیلی از شرکت های روکش لاستیک آمدند و اقدام هم کردند اما به لحاظ کیفیت شرایط خوبی نداشتند. چون زمانی که چند نفر استفاده می کنند اگر اعلام رضایت بکنند خیلی زود جا می افتد. به طور قطع رضایت مندی ایجاد نشده است که این کار تا حالا موفق نبوده است.

** فرهنگ مصرف

محمودیان در خصوص علت عدم استقبال از لاستیک روکش گفت: دلیل اصلی این است که راننده قبول ندارد که تایر دارایی او است، برایش ارزش دارد و اگر خوب از آن نگهداری کند، می تواند آن را روکش کند و با نصف قیمت تایر نو از آن دوباره استفاده کند.

وی افزود: ما برای راننده ها همایش گذاشتیم، براشون توضیح دادیم، جایزه گذاشتیم. اما به راحتی این موضوع را قبول نمی کنند. راننده می گوید من پول ندارم آنقدر از این تایر استفاده می کنم تا بترکد. سؤال من این است که مگر راننده چقدر با این تایر در جاده می رود تا بترکد. یک تایر از زمانی که مناسب روکش است تا زمانی که بترکد حدود 4 یا 5 هزار کیلومتر برای راننده کار می کند. کل تایر حدود 100 هزار کیلومتر کار می کند. یعنی راننده با تحویل تایر خود از حدود 5 درصد تایر خود استفاده نمی کند. اما تایر را می تواند از نو روکش کرده و به اندازه تایر نواستفاده بکند. این در حالی است که تایر روکش شده برای راننده نصف تایر نو هزینه دارد.

محمودیان اضافه کرد: بنابر این از نظر اقتصادی روکش تایر به صرفه است، اما مشکل فرهنگی است. ما حتی آمدیم به آنها امتیاز دادیم. بهانه تعاونی ها این بود که ما اگر منجید را به شما بدهیم تایر نداریم زیر ماشینمان بیاندازیم. ما حدود یکصد حلقه تایر به یکی از تعاونی های کامیون داران با چک 5ماه دادیم. در حالت عادی با چک دو ماهه می دادیم. بعد گفتیم از این تایرها استفاده کنید، منجیدهاتون را بدهید تا ما براتون روکش کنیم، قبول نکردند. دلیلش هم خیلی روشن نیست. شاید نیاز به مطالعه داشته باشد تا مشخص شود چرا تایر کامیونی روکش شده که در شرایط کنونی می تواند بخش مهمی از نیاز داخلی را جوابگو باشد با مشکل مواجه می شود و مورد قبول واقع نمی گردد.

محمد کریمی نیز در باره مانع فرهنگی روکش تایر می گوید: این امر نوعی بازیافت است و باید واقعا اتفاق بیافتد. چون تا زمانی که سیم درون تایر کار می کند و می شود روکش کرد قسمت قابل توجهی از کار حل است. ما همین الآن هم در بحث تولید داخل در روکش این مشکل را داریم. منتها فرهنگ استفاده از لاستیک قبل از اینکه به نخ و سیم برسد باید وجود داشته باشد. بعضا ما متاسفانه به دلیل شرایط اقتصادی می آییم لاستیک های جلو ماشین را می اندازیم عقب ماشین و تا به نخ برسد استفاده می کنیم. در این صورت اصلا قابل روکش کردن نیست.

** دانش فنی پایین و آموزش ضعیف کارگران

محمودیان به موضوع آموزش و دانش فنی نیز اشاره می کند و می گوید: بحث دیگر آموزش کارگری است که کار روکش را انجام می دهد. واقعیت این است که اکثر کارگران در کارگاه های روکش به صورت حرفه ای بلد نیستند چگونه کار کنند. آنها دانش آن را ندارند و باید آموزش داده شوند.
وی افزود: ما دو نوع روکش داریم؛ روکش سرد و روکش گرم. اغلب روکش کارها می گویند روکش گرم ما درجه دو است گارانتی هم ندارد. نمی خواهند خسارت بدهند. وقتی خسارت نمی دهند از این طرف هم در تولید دقت نمی کنند./ایرنا

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقایسه محصولات

0 محصول

مقایسه محصول
مقایسه محصول
مقایسه محصول
مقایسه محصول