حساب کاربری

یا

حداقل 8 کاراکتر

تخصیص ارز به تایرهای چینی 20درصد بالاتر از قیمت کارخانه

تایر چینی
زمان مطالعه : 1 دقیقهتاریخ انتشار : 17 تیر 1397تعداد بازدید : 40نویسنده :
پرینت مقالـه

می پسنـدم0

اشتراک گذاری

اندازه متن12

واردات تایر از چین این‌بار با چاشنی دریافت ارز دولتی، بیشتر از ارزش واقعی تایر. خبری کوتاه اما پر‌از نکته، اتفاقی که باعث شده است مقدار زیادی ارز بدون وارد شدن کالا از کشور خارج شود.

به گزارش پارس تایر، چند روز پیش بانک مرکزی با انتشار فهرست دریافت‌کنندگان ارز دولتی به بسیاری از اما و اگرها در حوزه واردات پاسخ داد. در این بین واردکنندگان تایر نیز به‌عنوان تامین‌کنندگان بخشی‌از نیاز بازار به این کالای استراتژیک، نزدیک‌به ۴۷میلیون‌یورو ارز دریافت کردند.

ارزی که به‌گفته فعالان حوزه واردات تایر به یک‌سوم ارز دریافتی در مدت مشابه سال گذشته تقلیل یافته است.

در این بین اگرچه بسیاری از رسانه‌ها موضوع واردات تایر توسط یک باشگاه ورزشی را به‌سوژه داغ خود تبدیل کرده بودند اما هیچ یک به این نکته توجه نکردند تایرهای چینی که سال‌هاست ۲۰درصد گران‌تر از قیمت اصلی خود در سامانه ارزش‌گذاری گمرکی قیمت‌گذاری می‌شوند، هنگام تخصیص ارز،‌ نه به بهای اصلی بلکه به قیمت تعیین‌شده در سامانه گمرک ارز دریافت می‌کنند.

این نوع برخورد با تایرهای چینی اگرچه به بهانه بالا بردن عوارض ورودی آنها و بازگذاشتن فضای رقابتی برای تولیدکنندگان داخلی بوده است اما هنگام تخصیص ارز به معضلی برای سیستم بانکی تبدیل شده است.

در بحث واردات تایر به کشور، ‌چینی‌ها بیشترین سهم را در اختیار دارند و دولت برای حمایت از تولید داخلی و با هدف اینکه قیمت پایین تایرهای چینی و البته باکیفیت به رقیبی شکست‌ناپذیر برای تولیدکنندگان داخلی تبدیل نشود، ارزش گمرکی آنها را کمی پایین‌تر از تایرهای کره‌ای درنظر گرفته‌اند که با یک حساب سرانگشتی، تقریبا ۲۰درصد گران تر از قیمت محصول در کشور سازنده است.

با این اتفاق مشخص نیست تا امروز چه میزان ارز به‌دلیل ارزش‌گذاری بالاتر تایرهای چینی در گمرک، از کشور خارج شده و کالایی در ازای آن به کشور وارد نشده است./اخبار خودرو

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقایسه محصولات

0 محصول

مقایسه محصول
مقایسه محصول
مقایسه محصول
مقایسه محصول