حساب کاربری

یا

حداقل 8 کاراکتر

اصابت ترکش نوسان دلار به بازار تایر خودرو

ارز دولتی
زمان مطالعه : 5 دقیقهتاریخ انتشار : 19 اردیبهشت 1397تعداد بازدید : 53نویسنده :
پرینت مقالـه

می پسنـدم0

اشتراک گذاری

اندازه متن12

به گزارش پارس تایر، هرچند که هنوز وارداتی انجام نشده و اینکه فرمول چگونه خواهد بود در هاله‌ای از ابهام است. همچنین این مقام مسئول نگرانی خود را از افزایش تلفات جاده‌ای در پی بالا رفتن قیمت لاستیک نیز ابراز کرده و معتقد است این امر باعث می‌شود مصرف‌کننده نهایی از تعویض به موقع لاستیک‌ها خودداری کند که در نتیجه آمار تصادفات به مراتب بالا خواهد رفت. گلایه از افزایش تعرفه و بالا رفتن هزینه‌های وارداتی در حالی صورت می‌گیرد که سال گذشته وزیر صنعت در این‌باره اتمام حجت کرده بود و به استفاده خودروسازان از تایرهای خارجی هشدار داده بود و گفته بود اولویت بر این است که تولیدکننده داخلی بتواند با تنوع محصول و کیفیت مناسب در یک بازار رقابتی محصولات خود را به بازار ارائه کند.

براساس آمار ارائه شده از سوی پلیس راهور جدا از خودروهای نظامی و انتظامی ما بیش از 20‌میلیون و 300‌هزار خودرو در کشور داریم که با استانداردهای بین‌المللی نیازمند سالانه 400‌هزار تن لاستیک خودرو در انواع سواری، اتوبوسی و کامیونی هستند. در حال حاضر تولید داخل کشور 250‌هزار تن است و ما بقی نیاز کشور یعنی 150‌هزار تن تماما از طریق واردات از کشورهایی مانند آلمان، ایتالیا، فرانسه،چین،کره،ژاپن،تایلند،هند و… به غیراز آمریکا صورت می‌گیرد. حدود 30‌درصد بازار کل لاستیک‌های جهان در اختیار چین است و در کشور ما نیز اصلی‌ترین بازار را در اختیار دارد.

افزایش قیمت لاستیک‌های وارداتی

به‌دنبال التهابات اخیر ارزی، دولت قیمت دلار را برای واردات کلیه کالاها و مواد اولیه 4200 تومان اعلام کرده است، اما براساس اطلاعات منتشر شده، از آنجایی که به‌گفته برخی از فعالان اقتصادی محل تامین ارز مورد نیاز واردات و حتی نرخ آن مشخص نیست، این موضوع باعث سردرگمی اصناف و تولیدکنندگان شده است. بازار لاستیک نیز متاثر از همین تحولات و فراز و نشیب‌های ارزی بوده و اخیرا دبیر انجمن واردکنندگان خودرو درمورد قیمت جدید دلار و تاثیر آن بر بازار لاستیک کشور، عنوان کرده است که از سوی دولت قیمت دلار برای واردات 4200 تومان اعلام شده، هرچند هنوز هیچ‌وارداتی صورت نگرفته و اینکه فرمول چگونه خواهد بود در هاله‌ای از ابهام است، اما نکته مهم آن است که برخی فکر می‌کنند این قیمت تماما به‌نفع واردکننده شده است. میرعابدینی درباره تعرفه واردات لاستیک نیز گفت: با توجه به اینکه اختلاف بین تایر ایرانی با تایر چینی 20‌درصد بود، ولی تعرفه تایر سواری امسال از 32‌درصد به 40‌درصد افزایش یافته و تعرفه لاستیک اتوبوسی و کامیون نیز از 20‌درصد به 26‌درصد رسید. ضمن آنکه تا پیش از این گمرک با احتساب دلار 3800 تومانی از ما هزینه می‌گرفت، اما الان با توجه به افزایش قیمت رسمی دلار هزینه ما نیز افزایش پیدا کرده و از این به بعد با دلار 4200تومانی محاسبه می‌شود. همین امر سبب شده که ما در آینده افزایش قیمت حداقل 15‌درصدی داشته باشیم.

پیش‌بینی افزایش تلفات جاده‌ای

افزایش قیمت رسمی دلار که موجب بالا رفتن هزینه واردات لاستیک به کشور می‌شود، موجبات نگرانی میرعابدینی را فراهم کرده، چراکه او معتقد است که وقتی کشور ما نیاز به 150‌هزار تن واردات دارد و به هیچ‌عنوان صنایع داخلی نمی‌تواند آن را تامین کند و اکنون 40‌درصد مصرف لاستیک سواری 80‌درصد اتوبوسی و کامیونی و 100 لاستیک ماشین‌های راهسازی و فوق راهسازی از طریق واردات تامین می‌شود، چرا باید قیمت‌ها افزایش یابد. دبیر انجمن واردکنندگان خودرو همچنین بر این باور است که این امر سبب افزایش تلفات جاده‌ای در کشور خواهد شد. او در این‌باره به خبرگزاری ایلنا ابراز کرد که «با توجه به وضعیت فعلی و بالا رفتن قیمت لاستیک به‌ویژه در حوزه اتوبوسی و کامیونی این نگرانی وجود دارد که مصرف‌کننده نهایی از تعویض به موقع لاستیک‌ها خودداری کند که در نتیجه آمار تصادفات به مراتب بالا خواهد رفت.» او افزود: «امروز قدرت خرید مردم کمتر شده است و سعی می‌کنند با حداقل هزینه‌ها زندگی خود را بگذرانند و اکنون با افزایش قیمت لاستیک خارجی و داخلی زمان تعویض لاستیک طولانی‌تر شود که این امر می‌تواند بسیار خطرناک باشد.» درحالی دبیر انجمن واردکنندگان خودرو نگرانی خودش را از افزایش تعرفه واردات ابراز کرده که سال گذشته وزیر صنعت نسبت به استفاده خودروسازان از تایرهای خارجی هشدار داده بود و گفته بود اولویت بر این است که تولیدکننده داخلی بتواند با تنوع محصول و کیفیت مناسب در یک بازار رقابتی محصولات خود را به بازار ارائه کند. افزایش تعرفه و جلوگیری از واردات راه‌حل اول ما نیست، اما اگر تولید داخلی تحت فشار قرار گیرد، محدودیت‌هایی ایجاد می‌شود.

لاستیک ایرانی مهجور مانده

در حالی که دبیر انجمن واردکنندگان خودرو به‌تازگی اعلام کرده است که «در منطقه می‌توان گفت هیچ‌کارخانه لاستیک‌سازی وجود ندارد، اما ما نتوانستیم بیشتر از پنج‌درصد صادرات داشته باشیم.لاستیک‌های وارداتی باید استانداردهای روز دنیا مانند ایمارک و استانداردهای سه گانه را برای ورود به کشور پاس کنند در صورتی که لاستیک‌های داخلی از این امر مستثنا هستند، همچنین واردکنندگان الزام به دادن گارانتی پنج‌ساله هستند. وقتی تولیدکننده داخلی الزامی به پاس کردن استانداردهای روز دنیا نداشته باشد مطمئنا چشم انداز صادراتی هم نمی‌تواند داشته باشد و به‌ این ترتیب تولیدکننده صرفا به دنبال تامین نیاز داخل است و همواره به‌دنبال افزایش تعرفه و به تبع آن از دست دادن و دور شدن از بازار جهانی و فضای رقابتی خواهد شد.

در حال حاضر در برخی از سایزهای سواری اصلا هیچ‌تولید داخلی نداریم و همچنین فقط یک کارخانه داریم که لاستیک‌های اتوبوسی کامیونی رادیال تولید می‌کند که فقط 20درصد از نیاز کشور را تامین کند.» اما درمقابل رئیس انجمن صنفی صنعت تایر تیر سال گذشته با بیان اینکه لاستیک‌های وارداتی لاستیک‌های با سایز خاص هستند، گفته بود: «در سال گذشته حدود ٢40‌هزار تن تولید داشتیم و امسال به ٢60‌هزار تن خواهیم رسید و با این رقم نیاز داخل را تامین کرده و باید برای بازاریابی و صادرات اقدام کنیم.»

محمدرضا گنجی ضمن بیان اینکه واردات یکی از مشکلات اصلی تایرسازان است، عنوان کرده بود: «وقتی ما می‌توانیم در داخل نیاز بازار را تامین کنیم نیازی به واردات وجود ندارد و خودروسازان حدود 55 تا 0‌6درصد از تولیدات ما استفاده می کنند.» او ادامه داده بود: «بعضی از خودروسازان از لاستیک‌های خارجی استفاده می‌کنند در حالی که تولیدات داخلی هم می‌تواند مورد استفاده آنها باشد.» رئیس انجمن صنفی صنعت تایر همچنین اضافه کرده بود که «لاستیک سازان داخلی از فناوری روز دنیا بهره می برند، اما نهادینه نشدن فرهنگ مصرف کالای ایرانی موجب شده تا مردم از تایرهای خارجی که با همان کیفیت تایرهای ایرانی است استقبال نشان دهند و در این مورد قاچاق هم مزید بر علت شده تا لاستیک ایرانی مهجور باشد.»

گنجی تاکید کرده بود: «کالای قاچاق کیفیت ندارد و چون گمرکی هم پرداخت نمی کند ارزان تمام می‌شود. ما حتی در بازارهای صادراتی استانداردهای بالاتری را هم پاس کردیم و کارخانه‌های ما در قبال تولیداتشان پاسخگو هستند و بخش خدمات پس از فروش در لاستیک‌سازان فعال است.» گنجی ادامه داد: «در حال حاضر تولید‌کنندگان چینی مشوق صادراتی از طرف دولت دارند اما ما مشکلات زیادی داریم. دولت باید با سازوکار مناسب، واردات و صادرات را کنترل کند و بازارهای هدف ما انقدرها مناسب نیست و این در حالی است که ما در اروپای شرقی و شمال آفریقا می‌توانیم به بازاری 100 هزارتنی دست پیدا کنیم.» او همچنین در مورد کیفیت سنجی تایرهای ایرانی، گفته بود: «شاخص‌های 16 گانه‌ای برای سنجش کیفیت لاستیک وجود دارد و طبق استانداردهای جهانی تایرهای داخلی رتبه بندی می‌شوند، اما نباید به استانداردهای اجباری اکتفا کرد و برای ارتقای کیفیت باید تلاش کرد.»/ آرمان

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقایسه محصولات

0 محصول

مقایسه محصول
مقایسه محصول
مقایسه محصول
مقایسه محصول