حساب کاربری

یا

حداقل 8 کاراکتر

از تامین لاستیک دولتی و سوخت تا بیمه تکمیلی رانندگان

لاستیک کامیون
زمان مطالعه : 5 دقیقهتاریخ انتشار : 13 مرداد 1397تعداد بازدید : 28نویسنده :
پرینت مقالـه

می پسنـدم0

اشتراک گذاری

اندازه متن12

به گزارش پارس تایر، پس از نوسانات اخیر ارزی و بروز تورم، کامیون‌داران و راننده‌های ناوگان حمل و نقل عمومی کالای برون‌شهری که یکی از اقشاری بودند که در کنار دیگر صنوف، تورم گریبانگیر آنها شده بود، دست به اعتراضات صنفی زدند و مطالباتی را عنوان کردند.

یکی از مطالبات رانندگان در کنار ساماندهی پایانه‌های بار، توزیع عادلانه بار، رفع مشکلات بیمه آنها، محاسبه کرایه بر اساس تن – کیلومتر، مناسب‌شدن قیمت لوازم یدکی و خصوصاً لاستیک و روغن بود بود.

در این راستا دولت و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با همکاری اتحادیه‌ها‌ و اصناف مرتبط تلاش کرد گره بسیاری از مشکلات راننده‌های کامیون را باز کند و در این راستا بخش اعظم مطالبات راننده‌های کامیون محقق شد. جزئیات بیشتر را از اینجا بخوانید.

یکی از مطالبات راننده‌های کامیون، کنترل قیمت لاستیک دولتی بود، ‌قیمت یک جفت لاستیک کامیون در بازار پرنوسان کنونی تا چهار میلیون تومان‌ هم رسیده بود و این برای کامیون‌داران با توجه به اینکه لاستیک یکی از پرمصرف‌ترین اقلام کامیون است، مشکل ساز شد.

در این راستا مقرر شد‌ لاستیک کامیون با نرخ مصوب و کنترل شده به رانندگان ارائه شود که در گام اول توزیع لاستیک با نرخ مصوب در چند شهر و پایانه بار اجرایی شده است.

‌رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای هم در این‌باره گفته است: ‌وزارت صنعت، معدن و تجارت موافقت خود را برای واردات لوازم یدکی پر مصرف کامیون‌ها بدون واسطه اعلام کرده‌ است تا گام موثری در راستای رفع کمبود‌‌ها و تنظیم قیمت در بازار برداشته شود؛ هنوز نوبت به جلسات مربوط به واردات لوازم یدکی میان سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و نمایندگان وزارت صنعت نرسیده است و سر موعد مسائل مربوط به واردات لوازم یدکی مورد بحث و گفت‌‌و‌گو قرار می‌گیرند.

در‌ راستای آگاهی از نحو‌ه واگذاری لاستیک با نرخ مصوب، به سراغ‌ کامیون‌داران رفتیم تا از آنها درباره نوع و شیوه واگذاری لاستیک دولتی و تحقق دیگر مطالبات آنها جویا شویم.

* سازوکار فروش لاستیک دولتی به کامیونداران

یکی از رانندگان در این باره به خبرنگاران گفت: بابت دریافت لاستیک باید ابتدا به پایانه‌های بار شهرستان برویم و درخواست خود را به صورت مکتوب به آنها ارائه دهیم.

وی ادامه داد: پس از 15 روز کاری، به ما اعلام می‌کنند که به پایانه بار مرکز استان برویم که آنجا یک جفت لاستیک به قیمت 2 میلیون و 150 هزار تومان و البته به صورت نقدی واگذار می‌شود.

این راننده کامیون در تشریح مشکل لاستیک‌های دولتی ادامه داد: در گذشته راننده‌ها لاستیک را از مغازه‌‌های لاستیک فروشی به صورت اقساط و چک خریداری می‌کردند اما در تحویل لاستیک‌های دولتی باید نقدا 2 میلیون و 150 هزار تومان واریز کنیم که این پرداخت یک‌جا کمی برای راننده‌های مشکل است.

وی اضافه کرد: در حال حاضر قیمت یک جفت لاستیک ایرانی در بازار حدود 2 میلیون و 800 هزار تومان است، دولت لاستیک با نرخ مصوب را به قیمت 2 میلیون و 150 هزار تومان به راننده می‌دهد ولی این لاستیک دولتی بدون تیوپ و نوار است که با اضافه کردن این دو قلم به آن، قیمت به همان 2 میلیون و 800 هزار تومان بازار آزاد می‌رسد بنابراین ضرورت دارد دولت در نرخ لاستیک‌ها، تجدید نظر کند.

* انبار احتکارگران مملو از لاستیک است

یکی دیگر از کامیون‌داران در این‌باره گفت:‌ راهکار کاهش قیمت لاستیک، مبارزه با احتکارکننده‌ها است، انبار بسیاری از لاستیک‌فروشان امروز مملو از لاستیک است اما فعلا فروش را متوقف کرده‌اند تا بازار به ثبات برسد اما همین توقف فروش موجب افزایش تقاضا و طبیعتا افزایش قیمت می‌شود که دولت باید با احتکارکننده‌ها مقابله کند.

این راننده کامیون اظهار داشت: دیگر مشکل ما تأمین لوازم یدکی دیگر کامیون و دستمزدهای بالای تعمیر است و چون هزینه‌ها بسیار سنگین است ضرورت دارد دولت در این حوزه به ما توجه کند.

بنابراین گزارش، رئیس کانون سراسری انجمن‌های صنفی حمل و نقل بار‌ درباره قیمت لاستیک می‌گوید: با اجرای طرح لاستیک دولتی، قیمت لاستیک از جفتی 3 میلیون تومان به حدود 2.2 میلیون تومان در بازار آزاد رسیده است.

به گفته محمد خانبلوکی در سطح کشور با همکاری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و وزارت صنعت، معدن و تجارت در پایانه‌های بار، حواله لاستیک توزیع می‌شود و مشکل تهیه لاستیک تا حدود زیادی برطرف شده است؛ در حال حاضر در پایانه‌های بار حواله فروش لاستیک به نرخ دولتی به هر کامیون‌دار معادل حداکثر 2 جفت لاستیک داده می‌شود و رانندگان می‌توانند با استفاده از این حواله‌ها، به نمایندگی‌های فروش کارخانه‌های تولیدکننده مراجعه کرده و لاستیک وسلیه نقلیه خود را دریافت کنند.

‌وی می‌گوید: انجمن‌های صنفی رانندگان موظف هستند فقط به کامیون‌داران معرفی نامه‌ای مبنی بر اینکه راننده دارای کارت هوشمند سوخت معتبر است، ارائه ‌دهند تا رانندگان با استفاده از این معرفی‌نامه به نمایندگی تولیدکنندگان لاستیک مراجعه کنند.

خان‌بلوکی هم گفته است: برخی نمایندگی‌های فروش تولیدکنندگان داخلی لاستیک رفتار مناسبی با رانندگان در توزیع ندارند و همچنان به احتکار لاستیک‌ یا عدم ارائه لاستیک در برابر حواله ادامه می‌هند که این موارد را به دستگاه‌های مربوطه در زمینه برخورد با احتکار ‌در بخش‌های دولتی و نهادهای نظارتی گوشزد کرده‌ایم.

*قیمت لاستیک خارجی هم در بازار کاهش یافت

وی مدعی است با اجرای طرح فروش لاستیک به نرخ دولتی، بسیاری از اصناف و فروشندگان لاستیک که اقدام به احتکار آن کرده بودند، از بیم آنکه قیمت لاستیک باز هم کمتر شود، انبارها را باز کرده و اقدام به فروش لاستیک ها کرده‌اند؛ حتی قیمت لاستیک خارجی نیز کاهش یافته و تفاوت قیمت آن با لاستیک داخلی حدود 600 تا 700 هزار تومان است.

به گفته رئیس کانون سراسری انجمن‌های صنفی حمل و نقل بار‌ با توجه به اینکه تفاوت قیمت لاستیک دولتی و آزاد به حداقل رسیده است، خرید و فروش حواله لاستیک دولتی به صرفه نیست چون سهمیه رانندگان کم است و به هر کامیون‌دار، حواله حداکثر 2 جفت لاستیک داده می‌شود تا بتواند نیاز حداقلی خود را برطرف کند بنابراین احتمال سفته بازی حواله‌جات لاستیک در بازار سیاه وجود ندارد.

خان‌بلوکی این را هم گفت که ‌در جلسه‌ای با نمایندگان دولت و مجلس‌به این نتیجه رسیدیم که با توجه به پایین بودن میزان تولید داخل در زمینه لاستیک، برای آنکه مجددا شاهد بازگشت قیمت‌ها به قبل از اجرای این طرح نباشیم، ضرورت دارد دولت موضوع حمایت از واردات لاستیک را در دستور کار قرار دهد.

وی همچنین درباره تأمین سوخت جایگاه‌ها توسط ‌کامیون‌داران حامل مواد سوختی گفت:‌ کامیون‌های حامل مواد سوختی در انبار نفت شهرهای شمالی کشور حاضر شده‌اند تا بنزین را به مخازن منتقل کنند‌، در حال حاضر برای تأمین بنزین شهرهای شمالی هیچ مشکلی نداریم.

‌به گفته ‌‌خانبلوکی اعتراضات صنفی کامیون‌داران به طور کامل به پایان رسیده است.

* رفع مشکل بیمه راننده‌ها بسیار خوب انجام شد

به گزارش فارس در ادامه گزارش میدانی، یکی دیگر از راننده‌های کامیون، ضمن قدردانی از تحقق مطالبات کامیون‌داران از سوی دولت، به خبرنگار فارس گفت: ما چیز زیادی از دولت نمی‌خواهیم، بارهای کشور را در سرما و گرما جابه‌جا می‌کنیم اما کمی زبان خوش و توجه لازم داریم تا درک کنیم که دولت هم مشکلاتمان را درک می‌کند.

این راننده کامیون افزود: رفع مشکل بیمه راننده‌ها بسیار خوب انجام شد و در حال اجرا است، فقط در موضوع بیمه تکمیلی بهتر بود فرزندان راننده‌ها هم مدنظر قرار گیرند؛ در حال حاضر من می‌توانم فقط همسر خود را تحت پوشش بیمه تکمیلی قرار دهم اما امید است شرایطی فراهم شود تا فرزندانمان هم تحت پوشش بیمه تکمیلی قرار گیرند.

وی اضافه کرد: با این حال بسیاری از مطالبتمان محقق شده است و از دولت و متولیان قدردانی می‌کنیم.

با تحقق بخش زیادی از مطالبات رانندگان و کامیون‌داران، امروز وقت آن است که این قشر زحمتکش جامعه نیز طوری عمل کند که شرایط سوءاستفاده برخی معاندان فراهم نشود و در راستای حمایت از این مرز و بوم و رشد اقتصادی‌، اجازه ندهد بارهای کشور روی زمین بماند./فارس

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقایسه محصولات

0 محصول

مقایسه محصول
مقایسه محصول
مقایسه محصول
مقایسه محصول